Cukrzycy sprzyja epidemia... złych nawyków. Mogą pomóc mądre programy edukacyjne Prezes Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków Anna Śliwińska. Fot. archiwum

Duże miasta czynią życie łatwiejszym, ale nasze wybory dotyczące aktywności fizycznej czy odżywiania podejmowane dzięki urbanizacyjnym ułatwieniom nie zawsze okazują się dobre dla zdrowia. Potrzebne są mądre programy edukacyjne - mówi Anna Śliwińska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków.

Rynek Zdrowia: - Według raportu NFZ "Cukier, otyłość - konsekwencje" (maj 2019) z otyłością w Polsce zmaga się już 13 proc. chłopców i 5 proc. dziewcząt. To zły prognostyk, jeśli wziąć pod uwagę, że otyłość i nadwaga są jednym z głównych ryzyk rozwoju cukrzycy typu 2, na którą już teraz chorują blisko 3 miliony Polek i Polaków. Coraz częściej cukrzyca jest nazywana epidemią XXI wieku. Co nas czeka?

Anna Śliwińska: - Przed epidemią otyłości ostrzegały autorytety medyczne i wyniki badań. Dzisiaj polskie dzieci tyją najszybciej w Europie i dzieje się to na naszych oczach. Otyłość znacznie zwiększa ryzyko zachorowania i powikłań związanych z cukrzycą typu 2, ale i chorobami układu krążenia i niektórymi nowotworami, chorobami narządu ruchu. Płynące stąd konsekwencje zdrowotne mogą oznaczać dla chorych skrócenie życia nawet o 15 lat.

Niestety, prognozy nie są optymistyczne. Już w 2025 roku aż o blisko 1/3 wzrośnie liczba osób chorych na cukrzycę i nadciśnienie. Jeśli liczba dzieci otyłych będzie rosła w takim tempie jak dotąd, odbije się to na sytuacji zdrowotnej całego społeczeństwa.

Jest jasne, że na pojawiającą się nadwagę u dzieci i młodzieży ma wpływ siedzący tryb życia w połączeniu z dużą ilością spożywanego wysokokalorycznego, śmieciowego jedzenia i słodzonych napojów. To wstęp do kłopotów zdrowotnych w dorosłości.

Nadwaga i otyłość rozpoczynają się od złych nawyków i błędów żywieniowych popełnianych już przez rodziców. O tym fakcie trzeba dzisiaj ustawicznie przypominać w kampaniach społecznych. Na myśl przychodzi mi - jako dobry przykład takiej kampanii - bardzo udany spot telewizyjny Ministerstwa Zdrowia, w którym ojciec rodziny nie wysiadając z samochodu zamawia śmieciowe jedzenie, a przy podsumowaniu od przyjmującej zamówienie osoby słyszy: „czyli pan zamawia udar mózgu, cukrzycę, zawał...”.

- Ale trudno dotrzeć z edukacyjnym przekazem do dzieci i młodzieży, gdy mowa jest o niezwykle odległych dla nich skutkach niezdrowego stylu życia. Inicjatorzy polskiej edycji globalnego programu edukacyjnego dotyczącego cukrzycy - Cities Changing Diabetes* - zwracają uwagę na szczególną rolę szkoły w propagowaniu zdrowego stylu życia.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.