Jak wskazywał mec. Oskar Luty, ekspert prawny OIGWM Polmed, treści wewnętrznych regulacji compliance w każdej firmie są nieco inne. Różne też są złe i dobre doświadczenia wewnętrzne tych firm, które później oddziałują na całą politykę compliance.

- Moc tych regulacji jest ogromna. Często spotykałem się z sytuacjami, kiedy były one mylone z obowiązującym prawem. Formułowano też tezy z gruntu nieprawdziwe. Ktoś na przykład twierdził, że w działalności związanej z wyrobami medycznymi upominki wolno przekazywać tylko do wartości 100 zł. Ustawodawstwo jednak nie przewiduje takiej regulacji. To zawiera prawo farmaceutyczne. Ktoś tę regulację zaimportował do systemu compliance, co spowodowało, że ludzie zaczęli wierzyć, że taka zasada obowiązuje - mówił mec. Luty.

Wskazał, że w branży wyrobów medycznych od początku roku obowiązuje kodeks MedTech, organizacji pozarządowej z siedzibą w Brukseli, która pracuje dla europejskiego przemysłu technologii medycznych. Wprowadza on szereg nowych regulacji. Najważniejszą regułą wśród nowości, która będzie miała duże znaczenie dla praktyki szpitalnej i lekarzy, jest zakaz bezpośredniego sponsorowania przez firmy udziału pracowników ochrony zdrowia w konferencjach naukowych, organizowanych przez stronę trzecią.

- Ta reguła wzięła się z obaw i złych doświadczeń związanych z sytuacjami korupcyjnymi, które wstrząsały światem przez minione dekady. Wiele firm, zwłaszcza farmaceutycznych, a także kosmetycznych, przewinęło się przez amerykański reżim FCPA - Foreign Corrupt Practices Act - płacąc dziesiątki, a nawet setki milionów dolarów kar. Niezależnie od tego w Polsce mamy własne, niedobre doświadczenia. Stąd potrzeba odcięcia się od takich praktyk w sposób sformalizowany - tłumaczył mec. Luty.

Pracodawca musi wiedzieć

Jak wyjaśniał, nowy kodeks MedTech obrasta też w szereg innych regulacji, związanych m.in. z badaniami post marketingowymi, zawieraniem różnych umów z lekarzami i pracownikami ochrony zdrowia. Są tam także rozdziały poświęcone darowiznom, podarunkom, produktom próbkowym.

Istotną kwestią, wzbudzającą wiele emocji - zwłaszcza w Polsce - jest to, że przy zawieraniu jakichkolwiek relacji, za którymi idą pieniądze, zgodnie z kodeksem MedTech, wymagane jest uprzednie poinformowanie o tym pracodawcy.

- Dzisiaj spotyka się to z niechęcią wielu lekarzy, ale zapewne wraz z upływem czasu i większą świadomością tego, jak te reguły służą uczestnikom rynku i beneficjentom systemu, ulegnie to zmianie - przekonywał mec. Luty.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.