Odniósł się do roli projektu MedKompas we wdrażaniu nowych rozwiązań w zakresie zarządzania standardami etycznymi. Zwrócił uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze omówił charakter problemów etycznych, jakie mogą pojawić się w jednostce leczniczej. Po drugie wskazał, jak ważne jest uświadamianie osobom zarządzającym szpitalem możliwości kształtowania polityki etycznej placówki i korzyści płynących z zarządzania standardami etycznymi.

- Nader często kwestie te traktowane są jedynie jako swoisty dodatek lub wizerunkowy ozdobnik - tłumaczył Dariusz Bąk. - Dla przeciętnego pracownika szpitala kategorie etyczne są bardzo często związane z jego indywidualnym, subiektywnym podejściem. Każdy ma w sobie jakieś własne zasady moralne i na co dzień kieruje się tym wewnętrznym moralnym kompasem. Jednak bardzo często to nie wystarcza.

- W głównej mierze dzieje się tak dlatego, że często dochodzi do konfliktu norm: etycznej, prawnej i moralnej. Zatem to nie są sprawy, które można rozstrzygać, bazując na intuicji. Tu potrzebne są konkretne narzędzia, aby uzyskać wykładnię. Nie można też ograniczać się do wiary w moc sprawczą kodeksu etyki lekarskiej lub kodeksów innych grup zawodowych. Jest to oczywiście element konieczny, lecz niewystarczający - dodał dr Bąk.

Niezbędne wydaje się wprowadzenie kompleksowych rozwiązań instytucjonalnych dostosowanych do potrzeb danej jednostki leczniczej: wewnętrznego kodeksu etycznego (dobrych praktyk), polityki szkoleń w zakresie etyki i prawa (dot. działań antykorupcyjnych), powołania funkcji doradcy etycznego i komisji etycznej. Można jednocześnie zauważyć rosnące zainteresowanie tego rodzaju rozwiązaniami, np. systemem compliance.

Malbork z certyfikatem MedKompas

Dwa lata temu, przygotowując się do akredytacji, CMJ Powiatowe Centrum Medyczne - Szpital im. J. Obodzińskiej-Król w Malborku zdecydował się skorzystać z pomocy w ramach programu MedKompas. Po cyklu szkoleń dla pracowników w placówce wprowadzono szpitalny kodeks etyki, powołano szpitalną komisję etyczną oraz stanowisko ds. systemu compliance.

- Chcieliśmy podnieść jakość naszych usług i uświadomić naszych pracowników w zakresie etycznego postępowania wobec pacjentów i przedstawicieli przemysłu medycznego. Chcieliśmy uzyskać transparentność w kontaktach z firmami farmaceutycznymi i sprzętowymi. Malkontentów wobec takich działań na początku było sporo, ale po pewnym czasie wszyscy dostrzegli konieczność zdobycia konkretnej wiedzy w tym zakresie - przekonywała Ewa Karmon, zastępca dyrektora ds. medycznych malborskiego szpitala.

- Obecnie zajmujemy się mapowaniem zagrożeń i ryzyk. Stwierdziliśmy też, że wprowadzenie systemu compliance się opłaca. Buduje dobrą reputację szpitala, co jest bezcenne - dodała dyrektor Karmon.

Nadchodzą zmiany

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.