Producenci leków mają obowiązek informowania o działaniach ubocznych leków, ale już w przypadku suplementów diety takiego obostrzenia nie ma. Dodatkowo pacjentowi się wydaje, że jak kupił preparat w tabletkach i do tego jeszcze w aptece, to jest to lekarstwo. Poza tym suplement diety może obiecywać wszystko...

- Nawet to, że gdy będziemy go zażywać, odmłodzi nas o 20 lat?

- Tak, i dokąd nie będzie zbiorowych pozwów konsumenckich dotyczących suplementów diety, dotąd będzie zupełna dowolność. Zwróćmy uwagę, że przekaz, jaki niesie reklama, może zagrażać nawet bezpieczeństwu zdrowotnemu, bo mówi ona: możesz jeść boczek, tort i pić co chcesz, ale jeśli będziesz stosował ten suplement, to ci nic nie będzie. Reklama można oczywiście podkreślać, że to jest tylko suplement diety, ale komu zależy, żeby przeciętnego Kowalskiego wyedukować, czym się różni suplement diety od leku? Na pewno nie zrobi tego producent.

Powinna powstać edukacyjna kampania społeczna, która mówi: pamiętaj konsumencie, suplement diety to nie lek, nie ma badań klinicznych, może powodować objawy niepożądane, toksyczne, może zmieniać bezpieczeństwo stosowanych przez ciebie leków. Pytanie, kto miałby za to zapłacić i komu w ogóle zależy, żeby pacjent to rozróżniał.

- Może właśnie Funduszowi powinno zależeć?

- Być może płatnik byłby tym zainteresowany, gdyby mógł wykazać, że środki, które wydał na kampanię społeczną, w istotny sposób ograniczają hospitalizację pacjentów z powodów patologii polekowych i posuplementowych, a jak on może to wykazać, skoro nie wie, ile na to wydaje? Niewiele jest czasopism, w których nie ma reklam leków. Nie ma szans, by w magazynie naszprycowanym reklamami suplementów diety nagle ukazał się artykuł pt. "Pacjencie uważaj, bo suplementy diety mogą zaszkodzić". W ten sposób wydawca podciąłby gałąź, na której się siedzi.

- Więc co, kampania społeczna? Być może przeprowadzenia jej mogłaby się podjąć jakaś niezależna organizacja pozarządowa?

- Żeby taka kampania była skuteczna, musiałaby mieć co najmniej takie natężenie jak suma tych reklam, a i tak pacjent na końcu mógłby powiedzieć: ale ja widzę, że gdy to zażywam, to czuję się lepiej. I trudno z tym dyskutować.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.