Uważnie obserwujemy branżę

Autor: RZ • • 15 lutego 2016 13:31

Rozmowa z ANNĄ SOCHĄ, prezes zarządu PGF S.A.

- Jaki jest obecnie procentowy udział PGF w krajowym rynku dystrybucji, a jaki chcą Państwo osiągnąć docelowo i w jakim czasie?

Anna Socha: - Obecnie PGF posiada około 20-procentowy udział w krajowej dystrybucji farmaceutyków. Tajemnica naszego sukcesu jest bardzo prosta - słuchamy rynku. Siła i przewaga konkurencyjna PGF tkwi w uważnej obserwacji branży i sprawnym odpowiadaniu na jej potrzeby. Wyprzedzamy oczekiwania nieustannie zmieniającego się rynku i wprowadzamy nowoczesne rozwiązania. Poza tym oczywiście istnieje cały szereg czynników determinujących nasz sukces, jak na przykład wpisana w DNA przedsiębiorstwa innowacyjność oraz prężnie działający, zgrany zespół ludzi.

Na przestrzeni lat wypracowaliśmy spójny plan działania zawierający jasno określone cele. Jednym z nich jest osiągnięcie pozycji lidera branżowego do 2017 roku i konsekwentnie do tego dążymy. Długofalowa strategia rozwoju zakłada również osiąganie coraz lepszych wyników w oparciu o najlepszą ofertę, a umożliwia nam to rzetelna, partnerska współpraca oraz elastyczność przy opracowywaniu nowoczesnych modeli biznesowych.

- Ile PGF posiada centrów dystrybucyjnych/ magazynów na terenie Polski?

- Polska Grupa Farmaceutyczna to ogólnopolska firma, w której skład wchodzi kilkanaście spółek regionalnych zlokalizowanych na terenie całego kraju, a także spółka PharmaPoint odpowiedzialna za sprzedaż hurtową do innych mniejszych hur towni. Podstawą naszej logistyki jest 13 centralnie zarządzanych magazynów o łącznej powierzchni 70 000 m kw., w których znajduje się aż 29 000 pozycji dostępnych na polskim rynku leków i produktów medycznych. Dzięki świetnej organizacji każdego dnia do aptek wyjeżdża około miliona sztuk niezbędnych farmaceutyków. Zgodnie z naszą misją priorytetem jest zapewnienie pacjentom dostępu do potrzebnych leków.

- PGF ma kilka obszarów działalności: obrót detaliczny, dostawy leków do szpitali i współpraca z producentami. Jak pozycjonują się w działalności całej spółki te poszczególne segmenty? W których obszarach upatrują obecnie Państwo największy wzrost?

- PGF nie prowadzi sprzedaży detalicznej (nie ma własnych aptek), podstawowa działalność skoncentrowana jest wokół obrotu hurtowego i dystrybucji leków. Od pewnego czasu Polska Grupa Farmaceutyczna kładzie nacisk na współpracę z aptekami indywidualnymi i wspieranie ich rozwoju. Równocześnie nie zapominamy o producentach farmaceutycznych, dla których - poza dystrybucją - nieustannie opracowujemy i doskonalimy nowoczesne usługi. Stale rozwijamy tę część naszego biznesu. Jesteśmy integratorem modeli biznesowych naszych klientów - staramy się rozumieć i definiować ich potrzeby, uwzględniając przy tym oczywiście dobro pacjenta, które wpisane jest w naszą misję.

Od 3 lat, czyli od momentu, kiedy weszła w życie nowa ustawa refundacyjna (zmieniając reguły branży), robimy co w naszej mocy, aby nasi partnerzy byli biznesowo zadowoleni. Tym samym zapewniamy rynkowi optymalny kształt. Małe sieci oraz apteki indywidualne stanowią bardzo duży potencjał - w tym właśnie obszarze upatrujemy obecnie możliwości wzrostu. Spośród łącznej liczby ponad 14 tysięcy aptek, prawie 8 tysięcy z nich to właśnie apteki indywidualne. PGF wspiera ich w prowadzeniu działalności na trudnym i wysoce konkurencyjnym rynku.

- Z iloma producentami leków współpracuje spółka obecnie?

- Polska Grupa Farmaceutyczna współpracuje obecnie z 850 zagranicznymi i krajowymi producentami leków. Są to zarówno najwięksi gracze rynkowi, jak i mali reprezentanci tej branży. Dla około 200 z nich świadczymy wysokiej klasy usługi, polegające nie tylko na dystrybucji, ale również na budowaniu sprawnie funkcjonującego i efektywnego kosztowo modelu biznesowego. Nasze kompetencje, zdobyte dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży farmaceutycznej, wykorzystujemy do tworzenia usług wspierających naszych partnerów w prowadzeniu biznesu.

Oferujemy producentom szeroki wachlarz usług oraz znacznie więcej; między innymi zastosowanie dowolnych narzędzi według indywidualnych oczekiwań. Potrafimy właściwie zidentyfikować potrzebę producenta i opracować optymalne dla niego podejście. Jako dystrybutor z ogromną wiedzą możemy zapewnić wiele rozwiązań i gamę usług najwyższej jakości. Nasi partnerzy to poważni i wymagający klienci, dlatego, aby móc utrzymać niezmiennie wysoki poziom, musimy stale poszerzać swoje kompetencje.

- Jakie są plany rozwoju tej działalności spółki, by zaproponować jeszcze lepszą ofertę producentom? Planowane jest zwiększenie liczby partnerów biznesowych, liczby magazynów, przejęcie innych podmiotów?

- Dziś przedsiębiorstwa stoją przed wyzwaniem - jak opanować przytłaczającą liczbę informacji oraz jak zmienić je w użyteczną wiedzę. Doskonale znamy nie tylko rynek apteczny, ale również same apteki i aptekarzy, z którymi współpracujemy. Dla nich także jesteśmy wiarygodnym partnerem i wsparciem w prowadzeniu biznesu, rozumiemy ich potrzeby - to za ich pośrednictwem trafiamy do pacjentów. Dysponujemy znaczną ilością danych, które pozwalają na codzienną wnikliwą analizę tego rynku, niezbędną do opracowania atrakcyjnej oferty. Przetwarzamy dane dotyczące miliona opakowań dziennie. Producenci zmagają się z podobnym wyzwaniem - potrzebują danych, aby móc świadomie analizować rynek, ponieważ jego dobra znajomość jest swoistym kluczem do sukcesu.

Patrząc w przyszłość, planujemy wprowadzenie programów poprawiających efektywność analizy i kontroli danych. Ponadto od kilku lat wprowadzamy usługi mające na celu ulepszanie lub uzupełnianie gotowych modeli biznesowych. Oferujemy szeroki wachlarz usług, począwszy od call center obsługiwanego przez przeszkolonych telemarketerów, poprzez wszelkiego rodzaju analizy danych sprzedażowych, a skończywszy na wyręczaniu producenta podczas wizyt przedstawicielskich - odciążając go zarówno czasowo, jak i finansowo.

- Jakie najważniejsze etapy przechodził hurtowy rynek obrotu lekami w Polsce w minionym ćwierćwieczu? Jakie były momenty zwrotne w historii spółki?

- W 1990 roku w Łodzi powstała Hurtownia Leków Medicines. Dzięki szybkiemu rozwojowi, już w 1997 roku łódzka hurtownia, jako pierwsza w Polsce, dokonała publicznej emisji akcji i zadebiutowała na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W latach 1997-2007, na skutek połączenia z wieloma podmiotami regionalnymi, powstała ogólnopolska sieć hurtowni farmaceutycznych pod marką Polska Grupa Farmaceutyczna.

W wyniku reorganizacji f irmy w 2011 roku powstała Grupa Kapitałowa Pelion, z której struktur został wyodrębniony PGF S.A. jako niezależna spółka odpowiadająca za hurt do aptek. Jednocześnie sprzedaż do szpitali, sprzedaż detaliczna leków oraz usługi transportowe zostały przekazane do odrębnych spółek Pelion Healthcare Group. Był to okres dużych zmian, ponieważ poza zmianami w strukturze firmy, weszły równocześnie zmiany ustawowe dotyczące marży na lekach refundowanych.Trzeba było się do nich przystosować i opracować nowy plan działania.

W styczniu 2012 r. weszła kolejna ustawa, k tóra, najprościej mówiąc, zabroniła aptekom reklamy i ujednoliciła ceny leków refundowanych we wszystkich aptekach w Polsce, co w konsekwencji - w ciągu kolejnych 3 lat - doprowadziło do zmniejszenia rentowności. Pokazuje to, jak dużym wyzwaniem było poprowadzenie firmy w nowym, zupełnie innym kierunku.

W ciągu pierwszych 2-3 lat obowiązywania nowej ustawy doszło do kompletnego przemodelowania naszego biznesu. Rok 2013 poświęcony został opracowaniu nowej strategii i filozofii biznesowej PGF, która została wdrożona w 2014 roku i śmiało można powiedzieć, że dzisiaj widać tego pozytywne efekty.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum