Równie istotną kwestią jest uregulowanie reklamy suplementów. W tym obszarze w sukurs NIK przyszedł UOKiK, który monitoruje rynek, choć jak wskazał rapor t NIK, w minimalnym zakresie. Wątpliwości Urzędu budzi przede wszystkim przypisywanie tym produktom właściwości, które posiadają leki. Reklamy sugerują szybką poprawę zdrowia, zrzucenie wagi, wykorzystują autorytet farmaceuty czy pedagoga szkolnego, niewiedzę, nieświadomość, brak doświadczenia klientów i nadużywają zaufania odbiorców.

Oprócz klasycznej reklamy występuje również sponsoring programów oraz lokowanie produktu, a także praktyka tzw. znaków parasolowych ("umbrella branding"): upodabnianie do siebie produktów należących do różnych kategorii.

Kolejnym problemem jest oznaczanie opakowań suplementów diety. Nawet jeśli określenie "suplement diety" jest zamieszczone w bezpośrednim sąsiedztwie nazwy handlowej - prezentowane jest czcionką znacznie mniejszą i mało widoczną.

Co planuje MZ

Z dotychczasowych wypowiedzi przedstawicieli resortu zdrowia wynika, że rozwiązania zaproponowane w prawie farmaceutycznym będą koncentrować się na wprowadzeniu ograniczeń w reklamie, zaostrzeniu kar dla firm nieprzestrzegających przepisów związanych z ich wprowadzaniem do obrotu oraz wprowadzeniem opłaty za przeprowadzone postępowanie.

- Widzimy nieprawidłowości i zjawisko upodabniania się tych preparatów do leków, a przez to wprowadzania odbiorców w błąd. Resort planuje oddzielić kolorystycznie suplementy diety dostępne w aptekach. Ich opakowania będą wyglądać inaczej. Planujemy też zmiany związane z ich nazwami, by wyraźnie odróżniały się od produktów leczniczych. Będą też wykonywane badania składu tych substancji, by w obrocie aptecznym nie było preparatów, które zawierają śladowe ilości substancji, która jest deklarowana w składzie tego preparatu - zapewnia wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda.

Jeśli chodzi o reklamę, resort zapowiada zmiany ustawowe w postaci kontroli reklam, ale nie a priori, czyli kontroli prewencyjnej, jak jest na przykład w Belgii, ale a posteriori, następczą. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, fałszywej treści w reklamie itd., określone instytucje dostaną prawo karania nieuczciwego przedsiębiorcy wysokimi mandatami, które będą miały klauzulę natychmiastowej wykonalności.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.