Pytania o przejrzystość

Ustawa refundacyjna umożliwi organizacjom pacjentów aktywny udział w pracach i posiedzeniach Rady Przejrzystości (obecnie Rada Konsultacyjna Agencji Oceny Technologii Medycznych). Jednocześnie niektóre przepisy ustawy budzą wątpliwości Agencji.

Rada Konsultacyjna AOTM powstała w 2007 roku na podstawie zarządzenia ministra zdrowia. Dwa lata później dzięki ustawie koszykowej Agencja, a wraz z nią wszystkie organy AOTM, zyskały "umocowanie" ustawowe. Od 1 stycznia 2012 roku, po wejściu w życie przepisów tzw. ustawy refundacyjnej, zmieni się nie tylko nazwa Rady, ale i kierunek oraz zakres pracy tego gremium.

20 wspaniałych

Ustawa o refundacji leków wprowadza zmiany w składzie Rady Przejrzystości.

Spośród 20 członków połowę mają stanowić osoby merytorycznie przygotowane do przeprowadzenia oceny świadczeń opieki zdrowotnej, w tym pod względem etyki, posiadający doświadczenie, uznany dorobek oraz co najmniej stopień naukowy doktora nauk medycznych lub dziedzin pokrewnych (art. 31s).

Ponadto do Rady wchodzi czterech przedstawicieli wskazanych i powołanych przez ministra zdrowia oraz po dwie osoby z NFZ, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych i instytucji Rzecznika Praw Pacjenta. - Te dwie ostatnie instytucje są o tyle istotne, że najważniejszą kwestią oceny leków off label (stosowanych poza zarejestrowanymi wskazaniami - red.) będzie ich bezpieczeństwo - zauważa Łukasz Andrzejczyk z działu obsługi Rady Konsultacyjnej AOTM.

Jego zdaniem, uwzględnienie Rzecznika Praw Pacjenta w składzie Rady umożliwia reprezentację organizacji pacjentów w procesie oceny leku. Można mieć nadzieję, że ich udział wiele wniesie do pracy grupy. Jedna osoba będzie mogła zebrać uwagi wszystkich stowarzyszeń pacjentów i zaprezentować je na posiedzeniu Rady.

Jakie niebezpieczeństwo widzi przedstawiciel Agencji w tym rozwiązaniu?

- Ustawa mówi o dziesięciu osobach przygotowanych merytorycznie do oceny świadczeń, powołanych przez ministra zdrowia, jednak nie jest w ustawie napisane, kto wskazuje te osoby. Może się zdarzyć, że na posiedzeniu Rady będzie takich osób zbyt mało. To oznaczałoby przewagę przedstawicieli instytucjonalnych.

Decyzje podejmowaliby urzędnicy - ocenia Łukasz Andrzejczyk.

Formą uniknięcia takiej sytuacji jest przepis ustawy, zgodnie z którym zespół może zdecydować bezwzględną większością głosów o konieczności podjęcia uchwały przez Radę Przejrzystości w pełnym składzie.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.