Poznaliśmy laureatów

Autor: KAW • • 02 sierpnia 2011 09:58

Kampania "Nie wiąż się z papierosem" zwyciężyła w IV edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży "Mam Haka na Raka". Projekt autorstwa zespołu z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica z Lublina zyskał największe uznanie jury.

Poznaliśmy laureatów
Po raz pierwszy w historii programu premierowy pokaz spotu telewizyjnego, radiowego i plakatu odbył się już podczas Gali Finałowej 10 czerwca w Centrum Expo w Warszawie.

Toksyczny związek

Autorkami zwycięskiego pomysłu są Kinga Witkowska, Julia Jaglewicz, Aleksandra Bodys, Karolina Tybulczuk i Agnieszka Konarzewska. Opiekę nad zespołem sprawuje Małgorzata Drozd. Projekt stworzony przez licealistki ujmuje problematykę palenia papierosów w niekonwencjonalny sposób.

Bohaterką kampanii jest młoda kobieta, palaczka, zawierająca związek małżeński z papierosem. Na początku spotu telewizyjnego widzimy, jak w białej sukni z zadowoleniem oddaje się nałogowi.

Następnie obserwujemy ją w różnych momentach życia, w których papieros jest nieodłącznym elementem.

Jej relacja z papierosem nie ma szczęśliwego zakończenia. Związek kończy choroba - rak płuca, będąca wynikiem nałogu bohaterki. W ostatniej scenie widzimy kobietę, odartą z urody, młodości, pięknego uśmiechu - łysą, po chemioterapii w szpitalu.

Takie ostrzeżenie jest skuteczne

- Zwycięska kampania doskonale realizuje cel tegorocznej edycji programu, czyli zniechęcenie młodzieży do sięgania po papierosy, a tym samym zapobieganie nowotworowi płuca. Aż 38% młodych ludzi ze szkół ponadgimnazjalnych deklaruje, że pali - mówił podczas Gali Finałowej dr Janusz Meder, prezes Polskiej Unii Onkologii, organizatora programu.

- Coraz częściej zauważamy, iż tendencja ta nasila się wśród dziewcząt.

Jestem przekonany, że wybrana kampania dotrze do ludzi młodych i przekona ich, że nie watro marnować zdrowia i życia dla nałogu - dodał dr Janusz Meder.

Poza przyznaniem nagrody głównej, wyróżniono jeszcze cztery zespoły w dodatkowych kategoriach. Nagrodę mediów, przyznaną przez Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia, zdobył zespół z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki z Torunia za kampanię "Niepalenie ułatwia zbliżenie".

Według przedstawicieli mediów, projekt ten w najlepszy sposób odwołuje się do realiów, w jakich funkcjonuje młodzież.

Nagroda Studentów Medycyny przypadła zespołowi z II Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego ze Świdnika za kampanię "Jara cię to?". Natomiast zespół z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Hanki Sawickiej z Kielc otrzymał nagrodę w kategorii specjalnej za działania lokalne, przyznaną przez Związek Powiatów Polskich oraz Stowarzyszenie Zdrowych Miast Polskich.

Wyjątkową chwilą było wręczenie Nagrody Hakowicza, której laureatów wybrali zwycięzcy II i III edycji "Mam Haka na Raka". W tej kategorii nagrodzono drużynę z Zespołu Szkół w Kietrzu za kampanię "Nie bądź frajer, zgaś ten lont". Wśród wyróżnionych zespołów znalazła się również drużyna z III Liceum im. Cypriana Kamila Norwida z Konina, nagrodzona przez partnera strategicznego programu, firmę GlaxoSmithKline, za kampanię "Palisz? - Śmierdzisz!".

W nagrodę zwycięzcy "Mam Haka na Raka" wyjadą na obóz językowy za granicę; otrzymali również nagrody rzeczowe, a szkoła m.in.: model drzewa oskrzelowego z krtanią, model płuc z krtanią i sercem oraz komplet plansz z anatomią człowieka. Emisja kampanii "Nie wiąż się z papierosem" rozpocznie się w ogólnopolskich mediach, kinach i outdoorze już w lipcu i potrwa do końca roku.

Jednym z patronów medialnych IV edycji programu "Mam Haka na Raka" była redakcja miesięcznika Rynek Zdrowia.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum