Podczas II Spotkania Menedżerów Służby Zdrowia padły konkretne odpowiedzi na pytanie: Jakim być liderem?

Autor: KAW • • 16 maja 2008 20:40

Przywództwo w ochronie zdrowia oraz finanse i sprawy budżetowe związane z prowadzeniem placówek medycznych. Takie były główne wątki II Spotkania Menedżerów Służby Zdrowia w Karpaczu (20-22 września).

- Celem spotkania jest m.in. prezentacja i ocena możliwości zwiększenia efektywności zarządzania finansami ZOZ-ów poprzez wykorzystanie narzędzi systemu controllingu oraz usprawnienie organizacji opieki zdrowotnej dzięki rozwijaniu umiejętności przywódczych wśród pracowników tego sektora - informowała przed konferencją Beata Bokiej z firmy Consulting Tempo, która zorganizowała spotkanie w Karpaczu.

Międzynarodowy program

W części dotyczącej przywództwa przedstawiono dorobek projektu DELTAH, którego realizacja przez ośrodki akademickie i zakłady opieki zdrowotnej w czterech krajach (Polska, Wielka Brytania, Holandia, Belgia) właśnie dobiega końca. Projekt dotyczył stworzenia programu/kursu do wzmacniania cech przywódczych średniego personelu zarządczego.
- Naszym partnerem w Polsce był Zespół Opieki Zdrowotnej w Suchej Beskidzkiej.
W Karpaczu nie tylko dzieliliśmy się wnioskami płynącymi z rozważań akademickich, ale pokazywaliśmy też przykłady miniprojektów opracowanych i realizowanych przez uczestników kursów, w tym także szpitali, które zostały zaproszone do projektu w późniejszym okresie (Oświęcim, Tarnów, Limanowa, Dąbrowa Tarnowska i Krynica) - mówi dr Marcin Kautsch, kierownik Projektu DELTAH (Polska), Wydział Ochrony Zdrowia CM UJ. - Wydaje mi się, że udało nam się wykazać, że poprzez zainwestowanie w ludzi, przekazanie im władzy i odpowiedzialności, poleganie na ich wiedzy i znajomości problemów, z którymi się stykają, można osiągać znakomite efekty w kierowaniu ZOZ-em.
Wspomniane mini-projekty dotyczyły może z pozoru drobnych problemów, jednak bardzo utrudniających pracę i denerwujących, których dotychczas nie potrafiono rozwiązać. Okazało się jednak, że uczestnicy kursów byli w stanie poradzić sobie z tymi problemami.
Np. w Suchej Beskidzkiej udało się zlikwidować problemy z rejestracją telefoniczną (przed wdrożeniem rozwiązań zaproponowanych przez uczestników 1/3 rozmów nie była odbierana...), stworzono świetny program edukacyjny związany z profilaktyką raka piersi, przeszkolono kilkadziesiąt młodych osób (uczniów szkół ponadpodstawowych) w udzielaniu pierwszej pomocy, lepiej zorganizowano pracę magazynów.
- W Tarnowie poprawiono komunikację wewnętrzną, w Oświęcimiu usprawniono system wydawania pacjentom dokumentów z archiwum… Tych projektów było naprawdę sporo - dodaje Marcin Kautsch.
Interesujące prelekcje zaprezentowali także zaproszeni goście, którzy pokazali, że przywództwo ma różne wymiary. Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele projektu DELTAH, a także dyrektorzy i wykładowcy z Polski.

Warunki sukcesu

Druga część konferencji dotyczyła controllingu i budżetowania jako narzędzi poprawy efektywności zarządzania zakładem opieki zdrowotnej. - Myślę, że taki dobór tematów mógł się podobać i pokazał, że do osiągania sukcesów organizacji konieczne jest zarówno dbanie o rozwój potencjału ludzkiego, jak i sprawne zarządzanie pieniędzmi - mówi dr Kautsch.
Z zajęć i dyskusji można wyciągnąć następujący wniosek: aby usługa zdrowotna była dobrze wykonana, niezbędny jest świetny klinicysta. Musi on mieć stworzone odpowiednie warunki pracy, a te jest w stanie zapewnić sprawny menedżer. Z kolei, aby ta sprawność nie była chwilowa, a organizacja mogła funkcjonować i odnosić sukcesy w dłuższym okresie, musi nią kierować lider, który przekona innych pracowników, że warto przejmować współodpowiedzialność i zachowywać się jak osoby dbające o swoją firmę.
I to nie dlatego, że ktoś im tak kazał, ale że wierzą w sens swoich działań i widzą, że działania te przynoszą pożądane efekty.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum