Z raportu opublikowanego przez Ministerstwo Zdrowia w "Zielonej księdze 2" z sierpnia 2008 r. wynika, że średni poziom umorzenia księgowego majątku trwałego budynków szpitali publicznych w Polsce wynosi 62%. Tymczasem specjaliści oceniają, że jeśli wartość budynku umorzona jest już na poziomie 40%, kwalifikuje się do rozległego remontu kapitalnego. W oparciu o te dane zakładają, że na odtworzenie infrastruktury szpitalnej w naszym systemie trzeba wydać do końca 2016 roku ok. 14 mld zł.

W jakim stopniu dyrektorzy szpitali zdołali poradzić sobie z tym problemem, skąd czerpią fundusze na modernizację i z jakich rozwiązań architektonicznych mogą skorzystać - o tym dyskutowano podczas jednej z sesji VII Forum Rynku Zdrowia.

Sztuka planowania

Dyrektor Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego w Olsztynie Krystyna Piskorz-Ogórek jest przekonana, że zanim dyrekcja przystąpi do remontu obiektu szpitalnego, powinna najpierw ocenić przydatność posiadanego majątku trwałego budynków. W tym celu warto zlecić zewnętrznej firmie architektonicznej ocenę układu funkcjonalnego szpitala. Sama zrobiła podobnie.

- Zarządzam szpitalem, oddanym do użytku ponad 40 lat temu, i taka też jest substancja tego budynku. Stoją przed nim też zupełnie inne zadania niż w momencie otwarcia. Na początku swojej działalności szpital dysponował 304 łóżkami i hospitalizował rocznie 3,5 tys. dzieci. Obecnie na 265 łóżkach leczymy 20 tys. dzieci i udzielamy 250 tys. porad ambulatoryjnych - tłumaczy dyrektor.

- Wraz ze zwiększającym się zapotrzebowaniem na usługi medyczne zmieniała się też filozofia leczenia dzieci, wymogi Ministerstwa Zdrowia, a także potrzeby epidemiologiczne i demograficzne woj.

warmińsko-mazurskiego. To wszystko spowodowało, że obiekt, który w momencie oddania do użytku traktowany był jako perełka, teraz okazuje się już niewydolny w kontekście zadań, które przed nim postawiono - dodaje Krystyna Piskorz-Ogórek.

Dyrekcja próbowała ocenić, ile będzie kosztowało dostosowanie posiadanej substancji budynku do nowych wymogów i zadań. Niestety, nie otrzymała jednoznacznej odpowiedzi. Padały różne kwoty, mieszczące się w przedziale od 50 mln do 100 mln zł. W tej sytuacji zarządzający placówką postanowili nie strzelać w ciemno, ale przygotować dokument pod nazwą "Ocena układu funkcjonalnego".

- Pokusiliśmy się o zlecenie tej oceny profesjonalistom. Okazało się, że aby sprostać wymaganiom rozporządzenia i dostosować powierzchnię do liczby łóżek, musielibyśmy zredukować ją z 265 do 145. W sytuacji, gdy obłożenie szpitalne mieści się w przedziale 80-85%, redukcja łóżek nie wchodziła w grę - stwierdziła dyrektor. - Po tej wstępnej analizie postanowiliśmy, że trzeba poszukać źródeł finansowania i pomyśleć o rozbudowie szpitala, a nie tylko dostosowaniu bazy już istniejącej. Bez przeanalizowania sytuacji naszej placówki moglibyśmy ponosić koszty, które i tak nie przyniosłyby pożądanych rezultatów.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.