Pacjent zagłosuje nogami

Autor: Luiza Jakubiak • • 01 sierpnia 2011 11:54


Usługi podstawowe to wydanie leków, porady ułatwiające ich bezpieczne i skuteczne stosowanie, także promocja zdrowego stylu życia, zbieranie leków do utylizacji.

Usługi zaawansowane to prowadzenie przeglądu stosowanych przez pacjenta leków i wspólne rozwiązywanie problemów, jakie wiążą się z terapią: niestosowanie się do zaleceń lekarza, występowanie działań niepożądanych i interakcji, poprawa skuteczności i kosztów ponoszonych przez pacjenta, zapobieganie marnotrawieniu leków.

Rozmowy powinny być prowadzone w wydzielonym miejscu apteki, by zapewnić dyskrecję. Za każdą taką udokumentowaną analizę sytuacji pacjenta farmaceuta otrzymuje 27 funtów. Na usługi rozszerzone składa się nadzorowanie zażywania leków oraz uzupełniające wystawianie recept przez farmaceutę (J. Łazowski, O opiece farmaceutycznej na krakowskiej konferencji, Czasopismo Aptekarskie 2/2008).

Pytanie o misję

- Farmaceuta nastawiony jedynie na biznes apteczny wydaje leki. Farmaceuta, który poświęci pacjentowi czas na rozmowę o problemie medycznym, nie otrzymuje za to wynagrodzenia - ocenia prof. Henryk Mruk.

Ale spekulacje na temat wynagradzania aptekarzy za świadczenie opieki farmaceutycznej ucina resort zdrowia: - Aptekarze nie dostaną dodatkowego wynagrodzenia. Marże apteczne zostały podniesione po to, by zniwelować skutki zakazu rabatowania, który został uznany za mechanizm patologiczny i przenoszący konkurencję w inny obszar, np. sprzedawania określonych leków. Niekoniecznie najtańszych dla pacjenta albo dla NFZ - ocenia Artur Fałek, dyrektor departamentu polityki lekowej i farmacji Ministerstwa Zdrowia.

Dyrektor Fałek wyjaśnia, jaka sytuacja jest pożądana przez resort: - Kiedy ceny będą takie same w każdej aptece, o rentowności apteki będą decydowały jakość opieki i podejście do pacjenta. Pacjent będzie głosował nogami. Powstaje pytanie, jak teraz jest realizowana misja zawodu?

Wydaje się, że część środowiska zrobiła wiele, by sprowadzić swój zawód do roli sprzedawcy, gdzie liczy się tylko szybkość obsłużenia pacjenta i zysk. Teraz będą musieli poświęcić pacjentowi więcej uwagi, także w swoim interesie.
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum