Nowa sieć szpitali  i koniec ryczałtów?

Rosnące zadłużenie szpitali, wyniszczająca konkurencja między placówkami, szczególnie o kadry, konieczność restrukturyzacji – to niektóre powody,dla których w Polsce konieczna jest reforma szpitalnictwa – mówi wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski.

Podczas posiedzenia połączonych komisji samorządu terytorialnego i zdrowia, przedstawiciele rządu prezentowali 24 lutego główne kierunki rozważanych zmian – m.in. właścicielskich – w funkcjonowaniu polskich szpitali.

Założenia projektu ustawy reformującej polskie szpitalnictwo mamy poznać do 31 marca. Pracuje nad nimi powołany w grudniu 2020 r. specjalny zespół w resorcie zdrowia. Ma przygotować pakiet zmian dotyczących funkcjonowania publicznych szpitali, w tym obejmujących ich restrukturyzację, zasady oddłużenia, przekształceń właścicielskich, konsolidacji oraz przeprofilowania działalności.

Minister zdrowia Adam Niedzielski w wywiadach przyznawał, że prowadzone są prace nad założeniami do przepisów pozwalających m.in. na przejęcie powiatowych szpitali przez Skarb Państwa. Powiaty, do których należy w Polsce ok. 300 lecznic, określają ten pomysł jako „diaboliczną nacjonalizację, powrót do PRL-u i zamach na pieniądze mieszkańców”.

Nie zapadły jeszcze żadne decyzje

– Plan nacjonalizacji szpitali zmroził nas – mówili przedstawiciele samorządów, m.in. Związku Powiatów Polskich (ZPP), podczas środowego posiedzenia sejmowych komisji. Wskazywali, że do prac wspomnianego zespołu przy Ministerstwie Zdrowia – mającego przygotować założenia ustawowych zmian dotyczących funkcjonowania publicznych szpitali – nie zaproszono ani jednego samorządowca.

– Ochrona zdrowia powinna zostać „usamorządowiona”, a nie nacjonalizowana. Podstawowa opieka zdrowotna, część opieki specjalistycznej, szpital powiatowy – to główne elementy samorządowej opieki zdrowotnej, która pozwoli na dobrą koordynację lecznictwa w terenie, zgodnie z lokalnymi potrzebami zdrowotnymi, a także umożliwi odciążenie NFZ – wskazywano podczas prezentacji przygotowanej przez ZPP.

– Przede wszystkim musimy pamiętać, że nie zostały jeszcze podjęte żadne decyzje. Nasz zespół dopiero pracuje nad założeniami projektu nowej ustawy. Poza tym cały czas na bieżąco rozmawiamy m.in. z samorządowcami – zaznaczył wiceminister zdrowia Sławomir
Gadomski. Przyznał, że właśnie z tych rozmów, także z marszałkami województw i powiatami, wynika, że zmiany w organizacji szpitalnictwa są w Polsce konieczne.

– Rosnące zadłużenie szpitali, wyniszczająca konkurencja, szczególnie o kadry, konieczność restrukturyzacji wielu placówek, wielowładztwo i brak narzędzi do współpracy i koordynacji działalności m.in. szpitali marszałkowskich i powiatowych – Gadomski wyliczał powody, dla których rząd przygotowuje reformę szpitalnictwa.

– Dlatego planujemy, między innymi zmiany właścicielskie i oddłużanie placówek, co jednak nie oznacza ani ich centralizacji, ani nacjonalizacji szpitali. Chcemy natomiast wprowadzić regionalizację zarządzania szpitalami – dodał wiceminister zdrowia.

Cztery filary reformy

Podkreślał, że w przekazach medialnych skupiono się na „pseudonacjonalizacji”, pomijając inne elementy planowanej reformy. Sławomir Gadomski wymienił na środowym posiedzeniu sejmowych komisji cztery zasadnicze filary zmian w szpitalnictwie, dotyczące:

  • struktury właścicielskiej
  • restrukturyzacji zadłużenia publicznych szpitali (dobrowolnej lub przymusowej)
  • wprowadzenia mechanizmów jakościowych do zarządzania szpitalem
  • reorganizacji systemu, czyli stworzenia nowej sieci szpitali.

Wskazywał, że ewentualne przejęcie szpitali przez Ministerstwo Zdrowia jest na razie tylko jednym z rozważanych oraz analizowanych wariantów.

– Nie wykluczamy, że szpitale mogłyby podlegać resortowi zdrowia lub współpracującym z MZ instytucjom, a także wojewodom lub Agencji Rozwoju Szpitali – którą chcemy utworzyć, czy też Narodowemu Funduszowi Zdrowia. To ostatnie rozwiązanie funkcjonuje w niektórych krajach europejskich, gdzie właśnie płatnik świadczeń jest właścicielem podmiotów leczniczych – stwierdził Sławomir Gadomski.

Dodał ponadto, że resort zdrowia planuje odchodzenie od ryczałtowego finansowania szpitali. – Niczego przed nikim nie ukrywamy. Zespół pracuje transparentnie. Przygotujemy raport z naszej pracy. Co ważne, to nie będzie poselski projekt ustawy, ale rządowy, dlatego trafi do społecznych konsultacji – zaznaczył wiceszef resortu zdrowia.

Poseł Marek Rutka (Lewica) zapytał wiceministra, czy „planowane przez rząd odebranie szpitali, a więc majątku samorządom, jest zgodne z Konstytucją”. 

– Nie unikamy dyskusji o konstytucyjności rozważanych rozwiązań. Na razie trwają prace nad założeniami projektu ustawy – powtórzył Sławomir Gadomski.

Na pytania posłów dotyczące przyszłości szpitali samorządowych działających w formie spółek, wiceminister zdrowia odpowiedział: – Nad tą kwestią jeszcze się zastanawiamy, a więc jak to przeprowadzić (przejąć spółki szpitalne – red.) w sposób w pełni konstytucyjny – zaznaczył.

Opozycja: skąd ten pośpiech?

– Skoro już 28 lutego, czyli za cztery dni mają być gotowe założenia do projektu tej ustawy, to ja wszystkim współczuję jej jakości – poseł Jerzy Hardie-Douglas z PO nawiązywał do szybkiego tempa prac powołanego w grudniu ubiegłego roku resortowego zespołu.

– Nie wierzę też w to, że pan minister (Gadomski – red.) wierzy w to, co nam dziś mówi. Jako urzędnik został obarczony tym obowiązkiem, więc przygotowuje to, co zostało mu nakazane – powiedział Hardie-Douglas.

– Pomysły tej reformy to wyraz resentymentów do czasów PRL–u. Proponujecie powrót do rozwiązań, które się nie sprawdziły – stwierdził poseł PO. W jego opinii zasadniczym problemem polskiej ochrony zdrowia nie jest prowadzenie szpitali przez samorządy, m.in. powiatowe, ale ogromne niedofinansowanie systemu.

Nad czym pracuje zespół

Przypomnijmy, że 23 grudnia 2020 r. ukazało się zarządzenie ministra zdrowia „w sprawie utworzenia Zespołu do spraw przygotowania rozwiązań legislacyjnych dotyczących restrukturyzacji podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne”.

Zespół ma opracować założenia rozwiązań dotyczących restrukturyzacji publicznych szpitali w ośmiu obszarach, obejmujących:

  • restrukturyzację szpitali, w tym ich zobowiązań
  • przekształcenia właścicielskie
  • konsolidację sektora szpitalnictwa, przeprofilowanie szpitali oraz zmianę struktury świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych przez szpitale
  • zwiększenie efektywności i jakości procesów zarządczych oraz nadzorczych
  • utworzenie podmiotu odpowiedzialnego za centralny nadzór nad procesami restrukturyzacyjnymi w sektorze szpitalnictwa i za jego rozwój
  • utworzenie korpusu restrukturyzacyjnego, w skład którego będą wchodzić certyfikowani doradcy restrukturyzacyjni w ochronie zdrowia
  • utworzenie korpusu menadżerskiego, w skład którego będą wchodzić certyfikowani menadżerowie w ochronie zdrowia
  • uwzględnienie specyfiki instytutów badawczych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest uczelnia medyczna.

Zespół ma przedstawić ministrowi założenia projektu nowej ustawy nie później niż do 31 marca br., a projekt ustawy wraz z uzasad- nieniem i oceną skutków regulacji (OSR) – do końca maja 2021 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.