Na audycję zaprasza...

Kilka firm farmaceutycznych próbowało obejść przepisy prawa i reklamować swoje produkty poprzez sponsoring audycji.

Główny Inspektor Farmaceutyczny zareagował, nakazując zakazania emisji tych przekazów. - Dlaczego tak późno? - pytają prawnicy.

Spoty sponsorskie to nic nowego w zakresie prezentowania się podmiotów.

Firma farmaceutyczna chce dotrzeć ze swoimi produktami do jak największej liczby klientów. Jednak sposób reklamy leków i produktów podlegających regulacjom Prawa farmaceutycznego jest ściśle reglamentowany.

Wielu treści w reklamie zawrzeć nie można, zatem większości najlepszych pomysłów speców od marketingu nie sposób zrealizować.

- Wszystkie ograniczenia powodują, że powstają standardowe, sztampowe reklamy, w których rzadko kiedy pojawia się nowy element. Trudno jest wymyślić innowacyjną reklamę bez wchodzenia w konflikt z jakimś przepisem - ocenia mecenas Przemysław Wierzbicki, partner w kancelarii Rak Wierzbicki & Wspólnicy.

Dlatego, jego zdaniem, pojawiała się wśród niektórych firm tendencja, żeby te ograniczenia obejść, sięgając po spoty sponsorskie. Tym bardziej że zasada sponsoringu nie jest ujęta w przepisach Prawa farmaceutycznego. Jedynym aktem prawnym dotyczącym sponsoringu jest Ustawa o radiofonii i telewizji.

"Życzliwa" konkurencja

Pierwsze pojawiające się w mediach spoty były klasycznym przekazem sponsoringowym.

Stopniowo jednak przekraczano ujętą prawem formułę spotu: dodano nazwę preparatu, później także właściwości leku. Kilka podmiotów poszło w kierunku bardzo agresywnego sponsoringu.

- Przykładem jest jedna z ostatnich decyzji GIF dotycząca działań podmiotu, który opierał aktywność marketingową na agresywnej promocji, byle tylko wyróżnić swoje produkty na tle konkurencji - ocenia dr Marek Świerczyński z kancelarii Baker & McKenzie.

Podobnie działania firm ocenia GIF: - W ostatnich latach wyraźnie zarysowała się tendencja do podejmowania prób omijania restrykcyjnych przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne w zakresie reklamy produktów leczniczych, w tym m.in. do lokowania treści reklamowych w przekazach oznaczanych jako wskazania sponsorskie - stwierdziła Zofia Ulz, Główny Inspektor Farmaceutyczny.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.