Dzisiaj farmacja to nie tylko leki, ale cały pakiet rozwiązań Nienke Feenstra, prezes zarządu Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA

Dzięki nowym technologiom jesteśmy w stanie uzyskać lepszy wynik leczenia, zredukować stres u pacjenta, lepiej koordynować opiekę i wykorzystać dostępne zasoby – zarówno finansowe, jak i kadrowe – mówi Nienke Feenstra, prezes zarządu Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA.

Rynek Zdrowia: – Farmacja to jedna z najbardziej innowacyjnych branż, która już od pewnego czasu wykorzystuje technologie na różnych etapach badania i rozwoju leków. Czy pandemia uruchomiła kolejne pomysły na wykorzystanie innowacji w przemyśle farmaceutycznym?

Nienke Feenstra: – Można powiedzieć, że pandemia nie miała ogromnego wpływu na to, w jaki sposób pracuje się nad odkrywaniem nowych molekuł i rozwojem leków. To, co się zmieniło, to przede wszystkim interakcje, zwłaszcza z zewnętrznymi partnerami, a także sposób, w jaki dostarczamy leki do pacjentów.

Z pewnością pandemia doprowadziła do przyspieszonego rozwoju innowacyjnych platform opracowywania szczepionek, takich jak na przykład platforma m-RNA oraz dalszej ekspansji dobrze znanej technologii wektorów wirusowych. Rozwiązania te mogłyby znaleźć zastosowanie w wielu różnych obszarach i znacznie przyspieszyć czas opracowywania nowych technologii.

Warto zwrócić uwagę na bezprecedensową współpracę firm farmaceutycznych, która doprowadziła do sukcesów w fazie badań i rozwoju szczepionek przeciwko COVID-19, a teraz jest kontynuowana, aby poprawić wydajność produkcyjną. Ta wyjątkowa kooperacja między podmiotami, na co dzień konkurującymi ze sobą, to kolejny dowód na to, że branża farmaceutyczna, mimo stojącego przed nią ogromnego wyzwania, nie poddaje się i szuka rozwiązań, które zapewnią bezpieczeństwo zdrowotne społeczeństw na całym świecie. 

Partnerstwo było i jest widoczne na każdym poziomie: między regulatorami i organizatorami badań klinicznych, a także organami rejestrującymi i wytwórcami produkującymi szczepionki. Dotychczas, proces rejestracji szczepionek polegał na przeprowadzeniu przez podmiot odpowiedzialny poszczególnych faz badań klinicznych i przekazaniu wniosków i wyczerpujących danych do regulatora. Dopiero po akceptacji z jego strony możliwe było uruchomienie produkcji.

W nowej sytuacji pandemicznej ten proces został przearanżowany. Możliwe było przekazanie części danych, uzyskanych z dotychczasowych badań klinicznych do regulatora i na tej podstawie uzyskanie zgody na dopuszczenie preparatu na rynek. Ponadto produkcja szczepionki – mimo znacznego ryzyka biznesowego dla firm – rozpoczęła się przed uzyskaniem zgody właściwego organu na dopuszczenie do obrotu. Było to możliwe również dzięki stałej współpracy między organami i firmami, mającej na celu zapewnienie dostępności bezpiecznych szczepionek natychmiast po zatwierdzeniu przez organ rejestracyjny. Dzięki temu można było wcześniej rozpocząć szeroką akcję szczepień. 

– Pandemia spowodowała potrzebę reorganizacji funkcjonowania firm. Jak ta dynamika zmieniała się w czasie?

– Na początku koncentrowaliśmy się przede wszystkim na tym, aby skutecznie dostarczyć pacjentom leki. Pamiętajmy, że w czasie pierwszego, wiosennego lockdownu z dnia na dzień zostały zamknięte praktycznie wszystkie granice, co przełożyło się na trudności z dostawami leków. Potrzebna była bliska współpraca z różnymi instytucjami, w tym ze służbami celnymi, by dla transportu leków te granice pozostały otwarte. Dzięki temu partnerstwu pomiędzy stroną publiczną a prywatną udało się bardzo szybko wypracować rozwiązania i zapewnić niezakłócony łańcuch dostaw leków dla chorych. 

Z drugiej strony koncentrowaliśmy się na tym, aby zapewnić płynny przepływ informacji do pacjentów. Wiele osób, w tym również przewlekle chorych, miało bardzo ograniczony dostęp do informacji, co wpływało na poczucie niepewności i zagubienia. Wielu z nich rezygnowało z wizyty w szpitalu czy innej placówce ochrony zdrowia z obawy przed zakażeniem koronawirusem, nie zdając sobie sprawy z tego, jak poważne może mieć to konsekwencje zdrowotne. Dokładaliśmy starań, aby dotrzeć z informacją do tych osób, uświadomić im, jaki wpływ ma pandemia na ich proces leczenia i jak powinni postępować. INFARMA uruchomiła w tym czasie wspólnie z Fundacją „My Pacjenci” kampanię informacyjno-edukacyjną #leczniezwlekaj, która miała równoważyć apele o pozostanie w domach i przekonywać, że hasło to nie dotyczy sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia. 

Również wiele firm członkowskich INFARMA we własnym zakresie wpierało walkę z pandemią – m.in. poprzez działania skierowane bezpośrednio do personelu medycznego, np. przekazywanie sprzętu ochronnego, wspieranie w dotarciu na wizytę w szpitalu, jak i działania B+R związane z poszukiwaniem antidotum na nowego koronawirusa. Ostatni element dotyczy w szczególności firm, które rozpoczęły prace nad szczepionkami przeciwko COVID-19. To wymagało od nich całkowitej zmiany priorytetów badawczych i produkcyjnych. 

Warto również podkreślić nadzwyczajną globalną współpracę między firmami na różnych poziomach, która pomogła skrócić czas opracowania i jak najszerszego udostępnienia szczepionek.

– Pandemia przyspieszyła procesy cyfryzacji i wprowadzania rozwiązań technologicznych. Które z nich powinny pozostać z nami na stałe?

– Czas pandemii pokazał bardzo dobitnie, jak nowe technologie mogą być przydatne w kontakcie z pacjentami. Dzięki rozwiązaniom w obszarze e-zdrowia lekarze mogą sprawnie komunikować się z chorymi, kontrolować ich objawy, a nawet prowadzić badania. Dzięki temu, w wielu wypadkach, możliwe staje się zdiagnozowanie na odległość i udzielenie porady, bez konieczności wizyty pacjenta w szpitalu czy innej placówce medycznej. To bardzo istotne zarówno ze względu na ograniczenie transmisji wirusa, jak i na możliwość odciążenia personelu medycznego, który w czasie kryzysu zdrowotnego jest przytłoczony wieloma nowymi zadaniami.

Dzięki odpowiedniej komunikacji przy użyciu nowoczesnych narzędzi, aplikacji pacjenci mają dostęp do informacji i lepiej rozumieją, jak będzie prowadzone ich leczenie, jakie są cele do osiągnięcia, jak będzie wyglądać współpraca z lekarzem. To wszystko wpływa na maksymalizację efektów leczenia.

Osiągnięcie dobrych wyników leczenia jest kwestią nie tylko dostępności do skutecznych i bezpiecznych leków, ale również zdiagnozowania choroby na wczesnym etapie.

Dzięki nowym technologiom możliwa jest lepsza koordynacja leczenia. Dotyczy to wielu różnych obszarów – od onkologii, przez kardiologię, przez dermatologię, a nawet pacjentów chorych na COVID-19. Nowoczesne narzędzia z zakresu e-zdrowia to wsparcie personelu medycznego, które mądrze wykorzystane pozwala zredukować stres u pacjenta, dzięki poczuciu stałej kontroli jego ścieżki diagnostyczno-terapeutycznej. Ta świadomość bycia pod stała opieką poprawia dobrostan i komfort chorego. Dodatkowo dzięki wspomnianym rozwiązaniom lekarze są w stanie szybciej reagować na zmiany stanu zdrowia u pacjenta, co przekłada się na lepsze wyniki leczenia, a na przykład u pacjentów onkologicznych na dłuższy okres przeżycia.

Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom telemedycznym możemy też lepiej wykorzystywać zasoby w ochronie zdrowia – tak finansowe, jak i ludzkie. Finansowanie opieki zdrowotnej zawsze jest dużym wyzwaniem, a każde rozwiązanie, które pozwala leczyć pacjentów zgodnie z najnowszymi europejskimi wytycznymi medycznymi, wpływa na zwiększenie efektywności systemu ochrony zdrowia i samego leczenia. Dzięki narzędziom e-zdrowia możliwa jest optymalizacja alokacji zasobów kadrowych i środków finansowych.

Telemedycynę możemy również stosować w opiece paliatywnej, gdy niewiele już można zrobić w zakresie samego leczenia, ale dużo jeśli chodzi o radzenie sobie z bólem. Dzięki dedykowanym aplikacjom, lekarze i pielęgniarki są w stanie na bieżąco monitorować, jak zmienia się poziom bólu u danego pacjenta. Pozwala to na możliwie szybkie podanie odpowiednich środków, co uchroni chorego przed niepotrzebnym cierpieniem. Dzięki temu pacjent może lepiej wykorzystać czas, który mu pozostał na pożegnanie się z bliskimi i zachować godność do ostatnich chwil.

– Na ile jest w tym pomocna sztuczna inteligencja?

– Sztuczna inteligencja jest ogromnym wsparciem w medycynie i z pewnością kierunkiem przyszłości. Jej wykorzystanie jest różnorodne. Przykładowo podczas diagnozowania pacjenta bardzo często muszą współpracować ze sobą lekarze różnych specjalizacji: kardiolog, hematolog, nefrolog i inni specjaliści. Dzięki sztucznej inteligencji jesteśmy w stanie wyciągnąć dane z różnych źródeł, z historii choroby pacjenta znajdującej się w różnych miejscach, zestawić te dane ze sobą oraz z danymi innych pacjentów. Dzięki tak wykorzystanej sztucznej inteligencji czas do postawienia diagnozy może ulec znacznemu skróceniu. 

– Wygląda na to, że farmacja nie jest tylko dostawcą leków, ale całego pakietu rozwiązań dla pacjentów i wspierających system ochrony zdrowia. Widzą państwo zainteresowanie ze strony decydenta?

– Niezmiernie nam zależy, aby rząd zobaczył w nas partnera, który może mieć realny wpływ na poprawę sytuacji w polskim systemie ochrony zdrowia. Widzimy wysiłki decydentów, ale aby zmiana stała się faktem, potrzebne jest zaangażowanie wielu partnerów. 

Oczywiście międzynarodowe firmy farmaceutyczne nie są już dziś tylko dostawcą samych leków, ale często inkubatorem wielu nowoczesnych rozwiązań, które mogą wspierać zarządzanie w ochronie zdrowia tak w skali lokalnej, jak i narodowej czy nawet globalnej. W ochronie zdrowia jest tak wiele wyzwań, że nikt nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać wszystkich kwestii. To wysiłek zbiorowy. Dlatego partnerstwo stanowi podstawę sukcesu. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.