Droga w jednym kierunku, czyli  od medycyny papierowej do cyfrowej

Pierwsze kroki związane z digitalizacją dokumentacji medycznej oraz innych obszarów działalności szpitali przypominają dom w stanie surowym,do którego oczywiście można już wejść, ale mieszkać w nim jeszcze się nie da – mówili obrazowo eksperci podczas Internetowego XVI ForumRynku Zdrowia (19-20 października 2020 r.).

Uczestnicy debaty pt. „Od medycyny papierowej do cyfrowej – praktyki, wdrożenia, realizacje” dzielili się swoimi doświadczeniami oraz opiniami, między innymi dotyczącymi dotychczasowych wdrożeń poszczególnych elementów elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM), a także rozwiązań w zakresie obsługi pacjenta. Starali się również określić granicę, do której może lub powinna sięgać cyfryzacja placówek medycznych.

Głównym wyzwaniem jest ilość danych

– Wyzwaniem dla naszego szpitala, podobnie jak dla wielu innych placówek jest to, by sprostać wszelkim formalnym wymogom prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, w tym obejmującym przygotowanie zapisów dowodowych związanych z procesem diagnostyczno-terapeutycznym. Ustawodawca oraz płatnik nakładają na nas kolejne obowiązki w tym zakresie – podkreślał Jakub Kraszewski, dyrektor naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku, odpowiadając między innymi na pytanie, w jakim zakresie e-dokumentacja funkcjonuje w UCK.

Podkreślał, że dzisiaj lekarze muszą dokumentować swoją pracę w znacznej mierze poprzez systemy informatyczne: – Dlatego skupiliśmy się na rozwiązaniach, dzięki którym te zapisy są jak najmniej hybrydowe, czyli aby jak najwięcej informacji trafiało bezpośrednio z komputera lekarza do systemu. Dążymy też do możliwie jak najszerszego zautomatyzowania tych czynności – wyjaśniał.

– Jeżeli na przykład mierzymy temperaturę, ten pomiar powinien bezpośrednio trafiać do systemu, a nie najpierw być dokumentowany w karcie gorączkowej. Oczywiście ważna w tym kontekście jest m.in. autoryzacja rekordów, jednak to są już kwestie techniczne, które dziś można rozwiązać bez większych problemów – powiedział dyrektor Kraszewski.

Zwrócił ponadto uwagę, że podobną zasadę gdańskie UCK wdraża np. przy badaniach diagnostycznych czy zlecaniu leków. – Obecnie powinno to odbywać się już wyłącznie drogą elektroniczną, a informacje zwrotne mają pojawiać się w systemie informatycznym – zaznaczył.

– Dodatkowo, jeśli zastosujemy powszechne rozwiązanie oparte m.in. o kody kreskowe, możemy automatycznie potwierdzać moment podaży leku lub użyte podczas operacji różnego rodzaju materiały medyczne. Z jednej strony poprawia to bezpieczeństwo pacjenta, z drugiej strony zwiększa komfort pracy personelu medycznego – przekonywał Jakub Kraszewski.

W jego opinii największy problem stanowi obecnie ilość danych w zakresie wszelkich procesów, które muszą zostać zarejestrowane w ramach elektronicznej dokumentacji medycznej. 

Warunki osiągnięcia cyfrowego sukcesu

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.