Bo reklamują apteki...

Po wejściu w życie 1 stycznia 2012 roku ustawy o refundacji leków prowadzenie programów lojalnościowych przez apteki będzie zakazane jako forma prowadzenia działalności reklamowej.

Programy te od kilku lat z powodzeniem rozwijają się w aptekach. Ich celem jest przywiązanie pacjenta do konkretnej apteki lub sieci i przez to zwiększenie jej obrotów. Nie wszystkie polegają na zbieraniu punktów i wymianie ich na nagrody.

Od pewnego czasu partnerem programów są także instytucje finansowe. Jedną z pierwszych takich ofert wprowadził bank PKO BP wspólnie z Apteką Dbam o Zdrowie.

Program 60+ oferuje klientom do 1000 zł dofinansowania na leki wydawane na receptę, do wykorzystania w ciągu roku.

Specjalną kartę imienną otrzymuje każdy posiadacz Konta Pogodnego, który ukończył 60 lat. Kartę realizować można jedynie w aptekach Dbam o Zdrowie. Programem objęte są wszystkie leki wydawane na receptę, czyli zarówno leki refundowane, jak i pełnopłatne.

Inną ofertę zaproponował PZU, wprowadzając ubezpieczenie dodatkowe z kartą apteczną dla osób, które nie ukończyły 64. roku życia. Karta apteczna służy do bezgotówkowego odbioru produktów o określonej wartości zależnej od wysokości sumy ubezpieczenia w aptekach DOZ.

Nie ma definicji, jest orzecznictwo

Pojawiło się pytanie o legalność takich programów w świetle tzw. ustawy refundacyjnej.

Artykuł 48 ust. 3 wyraźnie zabrania stosowania jakichkolwiek form zachęt odnoszących się do leków refundowanych.

Czy zatem z posiadaniem karty wiążą się dla pacjenta pewne korzyści?

Jeśli karta nie uprawnia do czegoś konkretnie i nie jest ułatwieniem dostępu do leku, czy działa wówczas artykuł 48 wspomnianej ustawy?

Prawo wprowadza również zakaz reklamy aptek: "Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego (art. 94a ust. 1).

Jedynym "legalnym" rozwiązaniem - jak zauważył anonimowy farmaceuta na jednym z forów internetowych - byłaby zmiana nazwy ulicy, przy której działa apteka, np. na ul. Promocyjnych cen leków 35... Wątpliwości prawników dotyczyły kwestii, czy karta lojalnościowa jest reklamą apteki, a nawet jeśli za taką zostanie uznana, czy będzie można skutecznie egzekwować przepisy prawa, jeżeli nie ma definicji reklamy apteki.

Ale Ministerstwo Zdrowia poradziło sobie z tym problemem: "W związku z brakiem legalnej definicji reklamy działalności aptek i punktów aptecznych w ustawie Prawo farmaceutyczne, została ona zdefiniowana w orzecznictwie sądów administracyjnych" - odpowiada resort i podaje przykłady orzeczeń.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.