Analitycy przewidują wzrost tego rynku

Autor: LJ • • 22 września 2016 11:16

Leki OTC (over the counter) to produkty lecznicze, które mogą być sprzedawane bez recepty lekarskiej, zarówno w aptekach ogólnodostępnych, punktach aptecznych, jak i poza nimi. Czym różnią się od leku na receptę?

Przede wszystkim są przeznaczone do stosowania doraźnego, przez kilka dni - zwykle do 3 lub 5 - w konkretnych, łatwych do samodiagnozowania przez pacjenta dolegliwościach. Jeżeli dolegliwości nie ustępują, trzeba udać się do lekarza.

Popularność samoleczenia i łatwy dostęp do leków bez recepty powodują, że ich sprzedaż z roku na rok rośnie.

Optymistyczne prognozy

Według niedawno opublikowanego raportu firmy PMR "Rynek produktów OTC w Polsce 2016", w ubiegłym roku rynek produktów OTC w Polsce (sprzedaż apteczna i pozaapteczna, leki OTC oraz suplementy diety) wzrósł o około 6% (w analizach dotyczących wielkości obrotu rynku farmaceutycznego do tej grupy produktów - mimo innego statusu - zaliczane są również wyroby medyczne, suplementy diety i dermokosmetyki).

- Dane za pierwszy kwar tał 2016 r. wskazują na przyśpieszenie dynamiki w segmencie aptecznym (co jest napędzane przez wciąż wysoką liczbę zachorowań), dlatego też nasze prognozy na 2016 rok zakładają wyższą dynamikę wzrostu niż rok wcześniej - na poziomie około 8%. W latach 2017-2021 dynamika rynku wynosić będzie 4-6% rocznie - prognozują eksperci PMR.

Również ekspert firmy analityczno-doradczej IMS Health prognozuje dalszy wzrost sprzedaży OTC. - Spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży OTC. Ten segment daje aptekarzom lepszą marżę, można w nim też stosować więcej narzędzi promocyjnych. Te leki są też bardziej dostępne dla pacjentów, bo nie wymagają wizyty u lekarza - wylicza Szymon Komorowski, menedżer w firmie analitycznej IMS Health, zajmujący się doradztwem strategicznym i operacyjnym dla firm z sektora farmaceutycznego.

Czy jest coś, co może ten trend wyhamować? Ewentualne ograniczenia prawne w sprzedaży pozaaptecznej oraz w reklamie tych produktów. Jak zauważają analitycy PMR, wzrost sprzedaży OTC jest proporcjonalny do wzrostu wydatków reklamowych farmaceutyków i parafarmaceutyków.

Przypominają, że sprzedaż leków poza aptekami w dużej mierze zależy od legislacji. Ostatnia lista leków (substancji) dopuszczonych do obrotu poza aptekami została opublikowana w październiku 2010 r. i ograniczyła listę takich produktów w porównaniu do stanu wcześniejszego.

Od tego czasu nie nastąpiły żadne zmiany. Dlatego dynamika sprzedaży pozaaptecznej leków OTC jest blisko 0%, a motorem pozaaptecznego rynku produktów OTC są suplementy diety (sprzedaż suplementów diety poza aptekami nie jest ograniczana przez przepisy prawa farmaceutycznego) - wynika z analizy PMR.

Zdaniem ekspertów tej firmy, dynamika sprzedaży pozaaptecznej leków OTC może się jeszcze zmniejszyć, jeśli zrealizowane zostaną plany legislacyjne Ministerstwa Zdrowia. Zgodnie z zapowiedziami z początku 2016 r., planowane jest ograniczenie sprzedaży pozaaptecznej leków OTC w Polsce. Zmniejszona ma zostać liczba produktów dostępnych poza aptekami oraz wielkość opakowań (dostępne będą małe opakowania, liczące kilka tabletek i służące do doraźnej farmakoterapii).

Większe zyski

Na wzrost na rynku pozytywnie wpływały również: wzrost wydatków na reklamę środków farmaceutycznych i parafarmaceutycznych, duża liczba nowych produktów oraz znacząca liczba zmian leków z kategorii Rx na OTC. Tylko w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2016 r. dokonane zostały zmiany kategorii dostępności dla produktów Dexatussin Junior i Levopront. Na początku sierpnia br. - dla Pirolamu.

- Spodziewać się można zmiany w segmencie leków i produktów dostępnych bez recepty, którego wzrost będzie wynikiem nowych wprowadzeń, kolejnych "switchów" leków Rx oraz bardziej efektywnej promocji we wszystkich dostępnych kanałach promocyjnych. Wydaje się, że głównymi motorami rozwoju rynku będą prawdopodobne zmiany statusu dostępności niektórych produktów (molekuł) z Rx na OTC oraz dynamizacja segmentu beauty & wellness. Ten ostatni trend jest wynikiem rosnących potrzeb utrzymania wysokiej jakości życia pacjentów i już teraz znajduje odzwierciedlenie m.in. w zmianie formatu apteki i rozbudowie części dermokosmetycznej - ocenia Szymon Komorowski. - Spodziewamy się również, że kolejne leki Rx będą przechodziły na OTC tak samo jak na innych rynkach. Nie mamy powodów, by spodziewać się zatrzymania tego trendu. Nadal jest spora pula takich molekuł, które mogą być przestawione na OTC. Jest zainteresowanie zarówno po stronie producentów, jak i pacjentów i farmaceutów, by te leki były łatwiej dostępne - dodaje ekspert IMS Health.

Zmiana kategorii dostępności produktu to dobra wiadomość dla aptekarzy, bo leki bez recepty mają z reguły nie tylko wyższy narzut, ale i cenę - pacjent docenia fakt, że nie musi iść do lekarza i jest gotów zapłacić za lek więcej.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum