Zostawili mu w ranie 4 cm łańcucha od piły. Interweniuje Rzecznik Praw Pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta wniósł o wypłatę pacjentowi Szpitala Powiatowego we Wrześni zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Chodzi o ranę, której doznał przy pracy z piłą elektryczną i sposób jej zaopiekowania przez personel lecznicy.

- Mężczyzna uległ wypadkowi podczas cięcia drzewa piłą elektryczną. Łańcuch zerwał się, raniąc go w szyję. Rana została zaopatrzona w SOR Szpitala Powiatowego we Wrześni
- Ponieważ się nie goiła, pacjent udał się tam ponownie. Odesłano go bez badania, nie sporządzono też dokumentacji medycznej
- Później, już w przychodni, wyjęto pacjentowi z rany 4-centymetrowy fragment łańcucha od piły
- W ocenie RPP świadczenia zdrowotne udzielone pacjentowi przez szpital nie były zrealizowane z dołożeniem należytej staranności. RPP wydał w tej sprawie zalecenia
- Rzecznik wniósł również o wypłatę pacjentowi zadośćuczynienia za doznaną krzywdę
Sprawdź: Rzecznik Praw Pacjenta wygrał odszkodowanie dla pokrzywdzonego przez szpital
Nowotwory leczą wlewami wody utlenionej i witamin. RPP grozi ogromną karą
Zostawili mu w ranie 4 cm łańcucha od piły. Interweniuje RPP
W kwietniu tego roku mężczyzna uległ wypadkowi podczas cięcia drzewa piłą elektryczną. Łańcuch zerwał się, raniąc go w szyję. Rana została zaopatrzona w SOR Szpitala Powiatowego we Wrześni, ale - pomimo upływającego czasu - nie goiła się prawidłowo.
W kolejnych dniach ranny odczuwał ból, pojawiło się także zgrubienie w miejscu urazu. W czerwcu pacjent, postępując zgodnie z zaleceniami otrzymanymi w szpitalu, przyjechał ponownie na szpitalny oddział ratunkowy. Odesłano go bez jakiegokolwiek badania, nie sporządzono również dokumentacji medycznej.
Kilka dni później - jak czytamy w komunikacie Rzecznika Praw Pacjenta - mężczyzna zgłosił się na wizytę do przychodni, do poradni chirurgii ogólnej. Tam wyjęto mu z rany blisko 4-centymetrowy fragment łańcucha od piły.
Czytaj: Od 2022 zmiany w ZUS, które dotkną miliony Polaków. To trzeba wiedzieć
L4 bez zasiłku chorobowego. Od 2022 ważne zmiany w zwolnieniach lekarskich
Zwolnienie lekarskie z nowego powodu od 2022 roku
RPP interweniuje. Świadczenia udzielone "bez należytej staranności"
Na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego Rzecznik Praw Pacjenta ocenił, że świadczenia zdrowotne udzielone pacjentowi przez szpital nie były zrealizowane z dołożeniem należytej staranności.
"Personel medyczny nie wdrożył diagnostyki, która bezspornie potwierdziłaby, że rana pacjenta jest dokładnie oczyszczona. Jak wynika z dokumentacji medycznej, czas udzielania świadczeń wyniósł zaledwie 18 minut (wywiad, badanie, płukanie/czyszczenie rany i wypełnienie dokumentacji)".
Sytuacja ta - jak wskazuje rzecznik - stanowi naruszenie praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych, które muszą być udzielane z należytą starannością. Prawidłowe udzielenie świadczeń zdrowotnych, dałoby efekt w postaci szybszego wyleczenia, braku konieczności kolejnych wizyt w podmiocie leczniczym, a przede wszystkim nienarażania pacjenta na pogorszenie stanu zdrowia.
Czytaj też: Lekarze odmówili aborcji ze strachu? Sprawą zajmie się Rzecznik Praw Pacjenta
Czytaj też: Tragiczna śmierć ciężarnej. NFZ nałożył na szpital 650 tys. zł kary
Kwestia dokumentacji medycznej
Ponadto - jak argumentuje RPP - przepisy prawa, bardzo wyraźnie wskazują, że odmowa udzielenia pomocy medycznej musi mieć swoje odzwierciedlanie w dokumentacji medycznej.
- W przypadku odmowy przyjęcia do szpitala pacjent otrzymuje informację o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, o przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach - podkreśla.
I zaznacza: Kwestia rzetelnie prowadzonej dokumentacji medycznej leży w „interesie” pacjenta, ale i samego podmiotu leczniczego. To na podstawie dokumentacji medycznej można dokonać weryfikacji rzetelności udzielonych świadczeń zdrowotnych.
Naruszenie praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych
Biorąc to wszystko pod uwagę Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził naruszenie praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych oraz dokumentacji medycznej przez Szpital Powiatowy we Wrześni.
W piśmie do tej placówki medycznej sformułował zalecenia co do sposobu załatwienia danej sprawy. W tym przypadku Rzecznik wniósł o poinformowanie personelu o nieprawidłowościach stwierdzonych w postępowaniu.
Szpital został zobowiązany do wdrożenia działań mających na celu realne zapobieganie występowaniu podobnej sytuacji w przyszłości, przeprowadzenia szkolenia personelu z praw pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem prawa do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością oraz prawa do dokumentacji medycznej.
Rzecznik wniósł również o wypłatę pacjentowi zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.
Czytaj też: RPP apeluje o realizację praw pacjentów ze szczególnymi potrzebami
Czytaj też: RPP występuje o zmianę łudząco podobnych oznakowań leków. "Chodzi o bezpieczeństwo pacjenta"
ZOBACZ KOMENTARZE (0)