Wypadek w czasie pracy zdalnej: luka w przepisach i długa lista pytań Obszar wypadków podczas pracy zdalnej wymaga uregulowania; FOT. Arch. RZ

Brakuje bezpośrednich przepisów dotyczących świadczenia pracy zdalnej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Niektóre firmy porządkują ten obszar poprzez zmiany we własnych regulaminach, ale to nie niweluje prawnych wątpliwości.

Luka w przepisach odnoszących się stricte do pracy zdalnej rodzi wiele pytań: czy w przypadku kontuzji zdarzenie będzie uznawane za wypadek przy pracy? Co z odszkodowaniem? Czy pracodawca może nakazać zorganizowanie miejsca pracy w domu zgodnie z zasadami BHP? Kto będzie wówczas ponosił koszty zakupu odpowiedniego biurka, oświetlenia lub krzesła? - czytamy w Gazecie Wyborczej.

Od początku epidemii SARS-CoV-2 (marzec br.) do 19 listopada br. do Państwowej Inspekcji Pracy zgłoszono pięć wypadków, do których doszło podczas wykonywania pracy zdalnej. W trzech przypadkach poszkodowani doznali ciężkich obrażeń ciała, a dwóch poniosło śmierć. Jednak inspektorzy PIP nie podjęli żadnych czynności, bo doszło do nich w mieszkaniach prywatnych, do których dostęp inspektorów pracy jest znacząco ograniczony. To przykład jednej z nieuregulowanych kwestii.

"Na razie wszystko jakoś działa. Pracodawcy podpierają się przepisami o telepracy albo przymykają oczy na to, gdzie i jak pracownik wykonuje obowiązki służbowe. Zazwyczaj do momentu, gdy wydarzy się coś złego" - pisze "Gazeta Wyborcza". I opisuje autentyczny wypadek.

Pracująca zdalnie kobieta wstając od "służbowego" stolika potknęła się... z powodu psa. Chciała uniknąć nadepnięcia na zwierzę i zaczepiła o kabel zasilający laptopa. Upadając, uszkodziła rzepkę i być może czeka ją operacja. Komisja powołana przez pracodawcę prawdopodobnie nie uzna zdarzenia za wypadek przy pracy, "bo było po 16, czyli po zakończeniu 8-godzinnego dnia pracy".

Co jednak, gdyby wypadek miał miejsce przed godziną 16? Jak tłumaczy Karolina Główczyńska-Woelke, kierownik Sekcji Wypadków przy Pracy Departamentu Nadzoru i Kontroli w PIP, w tej chwili obowiązują przepisy ogólne. W sytuacji zaistnienia i zgłoszenia wypadku pracodawcy, ma on obowiązek powołać zespół powypadkowy ustalający okoliczności i przyczyny wypadku. Następnie zapoznaje poszkodowanego z ustaleniami, informując go o możliwości wniesienia uwag i zastrzeżeń.

Więcej: wyborcza.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.