W rejestracji w przychodni muszą odebrać telefon. Ważne orzeczenie sądu

Autor: oprac. MP • Źródło: RPP/Rynek Zdrowia03 stycznia 2023 11:00

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał orzeczenie w sprawie obowiązku zapewnienia pacjentom możliwości telefonicznej rejestracji przez przychodnie. - Kierownictwo powinno monitorować obciążenie linii telefonicznych i w razie potrzeby reagować na pojawiające się problemy - komentuje Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

W rejestracji w przychodni muszą odebrać telefon. Ważne orzeczenie sądu
Przychodnie mają obowiązek zapewnienia telefonicznej rejestracji do lekarza Fot.AdobeStock
  • Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał orzeczenie potwierdzające stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta w sprawie dostępu pacjentów do podstawowej opieki zdrowotnej
  • Chodzi o obowiązek zapewnienia pacjentom możliwości telefonicznej rejestracji w przychodniach udzielających świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej na NFZ
  • - Pracownicy rejestracji mają obowiązek na bieżąco odbierać połączenia, zgodnie z harmonogramem czasu pracy w placówce - tłumaczy Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta

W rejestracji w przychodni muszą odebrać telefon. Sąd wydał orzeczenie

Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa wiele sygnałów od pacjentów, którzy zgłaszają problemy w kontakcie z rejestracją przychodni.

Jak wskazuje RPP, skarżą się oni przede wszystkim na brak możliwości dodzwonienia się do placówki. Problem ten nasilił się w ostatnich tygodniach, gdy obserwujemy lawinowy wzrost zachorowań na grypę, a w efekcie konieczność pilnych konsultacji lekarskich.

- Samo podanie pacjentom numerów telefonów do przychodni nie wystarczy. Pracownicy rejestracji mają obowiązek na bieżąco odbierać połączenia, zgodnie z harmonogramem czasu pracy w placówce. Kierownictwo przychodni powinno monitorować obciążenie linii telefonicznych i w razie potrzeby  reagować na pojawiające się problemy - tłumaczy Bartłomiej Chmielowiec.

- Można oddelegować do odbierania telefonów pracowników z innych stanowisk, zatrudnić nowy personel, uruchomić dodatkowy numer telefonu dla pacjentów lub też wprowadzić system kolejkowania - dodaje.

Rejestracja w przychodni. RPP: proces rejestracji telefonicznej ma być sprawny

Zgodnie z orzeczeniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który potwierdził stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta, placówka medyczna ma obowiązek zapewnić pacjentowi możliwość kontaktu telefonicznego, bez zbędnej zwłoki.

Oznacza to, że połączenie telefoniczne powinno być odebrane od razu bądź po krótkim czasie oczekiwania.

- Przychodnia powinna zatem tak zorganizować swoją pracę, aby proces rejestracji telefonicznej był sprawny, a pacjenci nie spotykali się ograniczeniami w tym zakresie. Brak takiej możliwości narusza prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością - tłumaczy RPP.


 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum