W przychodni zapisują osobiście, a telefonu nie odbierają. RPP tłumaczy: tak nie wolno

Autor: oprac. JPP • Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta28 listopada 2022 19:31

W przychodni lekarza rodzinnego nie odbierają telefonu. Co zrobić? - na to pytanie odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta. Na wstępie RPP zaznacza, że "rejestracja powinna odbierać telefony pacjentów przez cały dzień, zgodnie z godzinami funkcjonowania przychodni". Ponadto, jak wskazuje nie można faworyzować tych osób, które zapisać przyjdą się osobiście.

W przychodni zapisują osobiście, a telefonu nie odbierają. RPP tłumaczy: tak nie wolno
W przychodni zapisują osobiście, a telefonu nie odbierają. RPP tłumaczy: tak nie wolno Fot. PTWP

 

W przychodni zapisują tylko osobiście, a telefonu nie odbierają. RPP komentuje

W przychodni lekarza rodzinnego nie odbierają telefonu. Co zrobić? - takie pytanie skierowano do Rzecznika Praw Pacjenta. 

RPP przypomina, że "pacjenci muszą mieć zapewnioną realną możliwość zapisania się do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i uzyskania od niego porady. Dlatego osoby kierujące daną placówką medyczną powinny zorganizować jej pracę w taki sposób, by sprostać potrzebom pacjentów, w szczególności w czasie zwiększonej zachorowalności".

- Rejestracja powinna odbierać telefony pacjentów przez cały dzień, zgodnie z godzinami funkcjonowania przychodni. Nie wolno przy tym różnicować form rejestracji, w tym brak jest podstaw do tego, aby faworyzować pacjentów, którzy do przychodni zgłosili się osobiście i tych pacjentów zapisywać w pierwszej kolejności. Brak zapewnienia pacjentom realnej możliwości rejestracji za pośrednictwem telefonu narusza ich prawa - podkreśla Rzecznik.

Wskazuje również, że pacjent może również wysłać do przychodni wiadomo mejlową. - To również pełnoprawny sposób rejestracji do lekarza – napisz, że nie możesz się dodzwonić i prosisz o wyznaczenie terminu wizyty.

Ale jeśli to nie pomoże, można się poskarżyć do biura RPP (tel. 800 190 590 i wybierz prefiks nr 2.).

Przychodnia przyjmie w dniu zgłoszenia "w uzasadnionym przypadku"

Przy okazji Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że "w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy placówki".

- W przypadkach innych, niż określone powyżej, świadczenia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej są udzielane w terminie uzgodnionym z przychodnią - dodaje.

W godzinach, gdy placówki POZ nie przyjmują, czyli między 18. a 8. rano (oraz w dni ustawowo wolne od pracy) można skorzystać z opieki lekarskiej i pielęgniarskiej w ramach tzw. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Takie świadczenia są bezpłatne i udzielane bez skierowania w dowolnym punkcie udzielającym świadczeń w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.




Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

    Najnowsze