W przychodni zapisują osobiście, a telefonu nie odbierają. RPP tłumaczy: tak nie wolno
W przychodni lekarza rodzinnego nie odbierają telefonu. Co zrobić? - na to pytanie odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta. Na wstępie RPP zaznacza, że "rejestracja powinna odbierać telefony pacjentów przez cały dzień, zgodnie z godzinami funkcjonowania przychodni". Ponadto, jak wskazuje nie można faworyzować tych osób, które zapisać przyjdą się osobiście.

W przychodni zapisują tylko osobiście, a telefonu nie odbierają. RPP komentuje
W przychodni lekarza rodzinnego nie odbierają telefonu. Co zrobić? - takie pytanie skierowano do Rzecznika Praw Pacjenta.
RPP przypomina, że "pacjenci muszą mieć zapewnioną realną możliwość zapisania się do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i uzyskania od niego porady. Dlatego osoby kierujące daną placówką medyczną powinny zorganizować jej pracę w taki sposób, by sprostać potrzebom pacjentów, w szczególności w czasie zwiększonej zachorowalności".
- Rejestracja powinna odbierać telefony pacjentów przez cały dzień, zgodnie z godzinami funkcjonowania przychodni. Nie wolno przy tym różnicować form rejestracji, w tym brak jest podstaw do tego, aby faworyzować pacjentów, którzy do przychodni zgłosili się osobiście i tych pacjentów zapisywać w pierwszej kolejności. Brak zapewnienia pacjentom realnej możliwości rejestracji za pośrednictwem telefonu narusza ich prawa - podkreśla Rzecznik.
Wskazuje również, że pacjent może również wysłać do przychodni wiadomo mejlową. - To również pełnoprawny sposób rejestracji do lekarza – napisz, że nie możesz się dodzwonić i prosisz o wyznaczenie terminu wizyty.
Ale jeśli to nie pomoże, można się poskarżyć do biura RPP (tel. 800 190 590 i wybierz prefiks nr 2.).
Od 1 stycznia wchodzi nowy obowiązek w ZUS
Przychodnia przyjmie w dniu zgłoszenia "w uzasadnionym przypadku"
Przy okazji Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że "w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy placówki".
- W przypadkach innych, niż określone powyżej, świadczenia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej są udzielane w terminie uzgodnionym z przychodnią - dodaje.
W godzinach, gdy placówki POZ nie przyjmują, czyli między 18. a 8. rano (oraz w dni ustawowo wolne od pracy) można skorzystać z opieki lekarskiej i pielęgniarskiej w ramach tzw. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Takie świadczenia są bezpłatne i udzielane bez skierowania w dowolnym punkcie udzielającym świadczeń w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (3)