Trybunał UE: Francja przegrała postępowanie ws. zanieczyszczenia powietrza

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 24 października 2019 16:51

Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że Francja nie wdrożyła wystarczających środków, aby utrzymać jak najkrótsze okresy przekroczenia norm emisji tlenków azotu, m.in. z silników Diesla - podała agencja Bloomberga.

Trybunał UE: Francja przegrała postępowanie ws. zanieczyszczenia powietrza

Sąd w Luksemburgu stwierdził w czwartek (24 października), że "od 1 stycznia 2010 roku Francja systematycznie i bezustannie przekraczała roczny limit dla dwutlenku azotu". Komisja Europejska łącznie skierowała sprawy przeciwko sześciu krajom członkowskim.

Wcześniej UE ostrzegała, że duże francuskie miasta od Paryża po Niceę przekraczają limity zanieczyszczenia powietrza, głównie z powodu pojazdów z silnikami Diesla. Jak zauważył Bloomberg, głównymi przyczynami przekraczanych limitów emisji dwutlenku azotu (NOx) i cząstek stałych (PM) są transport drogowy, przemysł, ciepłownictwo i rolnictwo.

Na początku 2018 r. Komisja Europejska poinformowała o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości UE spraw przeciwko sześciu państwom członkowskim, m.in. Niemcom, Wielkiej Brytanii i Francji, za niedostateczne działania na rzecz poprawy jakości powietrza. Miesiąc wcześniej przedstawiciele KE podkreślali, że "terminy wypełniania zobowiązań prawnych już dawno minęły. Niektórzy twierdzą, że czekaliśmy już zbyt długo".

Według agencji czwartkowe orzeczenie może być wskazówką co do potencjalnego zakończenia pozostałych toczących się obecnie spraw.

Według szacunków KE z 2018 r. co roku z powodu chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza w UE umiera 400 tys. osób, a cele dotyczące ograniczenia szkodliwych substancji w powietrzu, ustanowione na lata 2005 i 2010, były przekraczane w 23 z 28 krajów członkowskich. Zgodnie z przepisami UE kraje członkowskie są obecnie zobowiązane do utrzymywania poziomu cząsteczek NOx poniżej 40 mikrogramów na metr sześcienny.

Orzeczenie Trybunału w sprawie KE vs. Francja pokazuje, jakim wyzwaniem dla rządów jest ograniczanie zanieczyszczenia oraz że jakość powietrza i ochrona klimatu zajmują coraz ważniejsze miejsce w programie UE - zauważył Bloomberg.

W lutym 2018 r. Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku stwierdził, że duże miasta mogą zakazywać wjazdu samochodom z silnikami Diesla, by zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza tlenkami azotu.

 

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum