Teleporady: będzie większa ilość roszczeń w wyniku popełnionych błędów?

Autor: Rzeczpospolita/Rynek Zdrowia • • 07 grudnia 2020 11:19

- Mam świadomość, że teleporady będą ostatecznie generowały więcej roszczeń niż tradycyjne wizyty - bo wiem, że w tym przypadku mamy większe prawdopodobieństwo, iż lekarz popełni błąd. Teleporada wymaga większej czujności i w przypadkach wątpliwych niezwłocznego zaproszenia do przychodni - komentuje Wojciech Pacholicki z Porozumienia Zielonogórskiego.

Teleporady: będzie większa ilość roszczeń w wyniku popełnionych błędów?
FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

"Wielu pacjentów już skarży się na brak dostępu do podstawowej opieki zdrowia. Kancelarie zajmujące się prawem medycznym alarmują, że może to wygenerować wzmożoną ilość roszczeń w następstwie błędów wynikających z teleporady" - pisze "Rzeczpospolita".

Mec. Karolina Seidel, która prowadzi kancelarię adwokacką specjalizującą się w prawie medycznym, przypomina, że błędy lekarza popełnione w trakcie teleporady są tak samo rozliczane jak te wynikajace z normalnej wizyty. Dlatego - jak zaznacza - lekarz musi wykazać się jeszcze większą ostrożnością i starannością.

Seidel mówi, że pacjent ma trzy lata na zgłoszenie roszczenia, a "po zachowaniu" swoich klientów widzi, że ci "mają coraz większą świadomość, która skłania do walki o zadośćuczynienie i odszkodowanie".

Ocenia, że gdyby lekarz, mimo zmęczenia, mógł poświęcić pacjentowi więcej czasu i cierpliwości, to chorzy nie decydowaliby się na procesy medyczne. Jak podkreśla, zawód lekarza to niezwykle odpowiedzialna i trudna praca, w dobie pandemii jeszcze trudniejsza, zwłaszcza gdy na medyku ciąży widmo bezwzględnej kary pozbawienia wolności za popełniony błąd.

Według Rzecznika Praw Pacjenta najczęściej zgłaszane obecnie sygnały dotyczące prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych to m.in.: brak kontaktu z przychodnią, w tym trudności w rejestracji; brak możliwości zarejestrowania się za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz niemożliwości uzyskania świadczenia w dniu pogorszenia się zdrowia pacjenta oraz wątpliwości, czy udzielanie teleporad jest wystarczające do postawienia prawidłowej diagnozy. Niepokojącym faktem według RPP jest też czas oczekiwania na udzielenie świadczenia zdrowotnego - najczęściej w przypadku ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

 Więcej: rp.pl

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum