Skarga szpitala na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta oddalona. Chodziło o bakterie w wodzie

Autor: oprac. KM • Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta/Rynek Zdrowia03 października 2022 15:30

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę warmińsko-mazurskiego szpitala ws. decyzji Rzecznika Praw Pacjenta. Placówka miała nie zapewnić pacjentom odpowiedniej jakości wody.

Skarga szpitala na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta oddalona. Chodziło o bakterie w wodzie
Szpital ma bezwzględny obowiązek eliminować każde zagrożenie dla pacjentów, gdyż może mieć ono wpływ na ich zdrowie i życie - podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta. Fot. Adobestock
  • Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę ws. decyzji Rzecznika Praw Pacjenta
  • Sprawa dotyczy jednego ze szpitali w woj. warmińsko-mazurskim
  • Placówka miała nie zapewnić pacjentom wody o odpowiedniej jakości

Przekroczona norma i wyrok WSA

Rzecznik Praw Pacjenta poinformował o oddaleniu przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie skargi jednego ze szpitali z województwa warmińsko-mazurskiego na jego decyzję

Zgodnie z informacją RPP "szpital nie zapewnił pacjentom odpowiedniej jakości wody".

- Sieć wodociągowa szpitala została zanieczyszczona przez przekroczenie dopuszczalnej liczby bakterii z rodzaju Legionella — podaje Rzecznik. W związku z tym powyższa praktyka została uznana przez Rzecznika Praw Pacjenta "naruszającą zbiorowe prawo pacjentów do świadczeń zdrowotnych".

RPP poinformował również o uzasadnieniu wyroku WSA. W ocenie sądu "brak skutecznego poprawienia przez szpital stanu ciepłej wody użytkowej pozbawiał pacjentów prawa do leczenia w bezpiecznych sanitarnie warunkach". Ponadto "stwierdzone przekroczenia norm liczby mikroorganizmów, zgodnie z przepisami prawa, stanowią naruszenie wymagań higienicznych i zdrowotnych i jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi". Szpital, zgodnie z informacją RPP, "nie kwestionował samego faktu przekroczenia dopuszczalnej liczby bakterii z rodzaju Legionella w wodzie oraz dokonywanych pomiarów przez powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną, która nakazała placówce usunięcie przyczyn powstania tych bakterii".

Każdego dnia życie pacjentów było zagrożone

Jak podaje RPP, szpital podejmował "nieskuteczne próby realizacji obowiązku nałożonego przez Sanepid", który nałożył na lecznicę grzywnę. Kara miała na celu "wyegzekwowanie wydanej decyzji", ale placówka nie zastosowała się do niej odpowiednio szybko. Tymczasem, jak podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta, "każdego dnia, do momentu naprawy lub remontu instalacji wodociągowej, zdrowie oraz życie pacjentów było zagrożone przez bakterie znajdujące się w bieżącej wodzie".

- Podstawowym obowiązkiem szpitala jest zapewnienie hospitalizowanym pacjentom bezpieczeństwa zdrowotnego, bez względu na to, czy zagrożenie wynika z warunków zewnętrznych, czy też wewnętrznych panujących w szpitalu (niewydolna instalacja wodociągowa). Szpital ma bezwzględny obowiązek eliminować każde zagrożenie dla pacjentów, gdyż może mieć ono wpływ na ich zdrowie i życie — podsumowuje Rzecznik Praw Pacjenta.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum