LJX/Rynek Zdrowia | 07-12-2017 13:35

Sejm wydał stanowisko ws. zakazu reklamy aptek

Zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych jest niezbędny dla realizacji zakładanego przez ustawodawcę celu, w tym sensie, że nie istnieje inny, mniej restrykcyjny środek, który pozwalałby na osiągnięcie tego samego skutku - ocenił Sejm RP w stanowisku do Trybunału Konstytucyjnego.

Sejm RP wydał stanowisko ws. zakazu reklamy aptek. Fot. Archiwum

Sprawa została zainicjowana skargą konstytucyjną przez jedną ze spółek prowadzących apteki. Zdaniem skarżącego podmiotu, zakaz reklamy aptek jest niezgodny z art. 20 i 22 Konstytucji oraz - skrajnie ograniczając możliwość informowania o działaniach apteki lub działaniach odnoszących się do działalności apteki (np. dopłatach do cen leków) z art. 20 i 22 w związku z art. 54 ust. 1 Konstytucji.

Przedstawiony w skardze problem konstytucyjny sprowadzał się do oceny czy wyrażony w art. 94a ust. 1 ustawy PF zakaz reklamy aptek skutkuje naruszeniem praw podmiotowych przez nadmierne (nieproporcjonalne) ograniczenie wolności działalności gospodarczej oraz wolności rozpowszechniania informacji związanych z działalnością gospodarczą podmiotów prowadzących apteki.

Zdaniem Sejmu, przyjęty w art. 94 ust. 1 Konstytucji RP zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych jest niezbędny dla realizacji zakładanego przez ustawodawcę celu, w tym sensie, że nie istnieje inny, mniej restrykcyjny środek, który pozwalałby na osiągnięcie tego samego skutku.

W ocenie Sejmu, wskazany w skardze konstytucyjnej zakaz reklamy aptek jest też zgodny z art. 54 ust. 1 Konstytucji, dotyczącym wolności rozpowszechniania informacji związanych z działalnością gospodarczą podmiotów prowadzących apteki, bowiem jest zgodny z dopuszczalnym ograniczaniem praw i wolności, o którym mowa w art. 31 ust. 3 Konstytucji.

Więcej: http://www.rynekaptek.pl