Są sytuacje, gdy przychodnia musi udzielić pomocy. Nawet bez rejestracji

Autor: oprac. SzB • Źródło: RPP, Rynek Zdrowia12 września 2022 05:00

Są sytuacje, gdy to najbliższa przychodnia musi udzielić pomocy, nawet jeśli pacjent jest zapisany do zupełnie innego POZ i lekarza rodzinnego. Zasady w tym zakresie tłumaczy Rzecznik Praw Pacjenta.

Są sytuacje, gdy przychodnia musi udzielić pomocy. Nawet bez rejestracji
Czy pacjent może skorzystać z pomocy innej przychodni? Fot. Shutterstock
  • Co w sytuacji, gdy znajdujemy się daleko przychodni POZ, w której przyjmuje nasz lekarz rodzinny, a źle się czujemy? 
  • Zasady w tym zakresie tłumaczy Rzecznik Praw Pacjenta. Przede wszystkim podkreśla, że "w stanie nagłym możesz skorzystać ze świadczeń zdrowotnych (także teleporad) w innej placówce medycyny rodzinnej, która ma zawartą umowę z NFZ"
  • Dotyczy to osób, które są ubezpieczone oraz przebywają poza miejscem zamieszkania, ale warunkiem jest wspomniany "stan nagły"

Czy pacjent może skorzystać z pomocy innej przychodni?

Co zrobić, gdy znajdujemy się daleko przychodni, w której przyjmuje "nasz" lekarz rodzinny, a źle się czujemy? Co możemy zrobić w takiej sytuacji i czy możemy udać się do innej przychodni POZ? Takie pytanie skierowano do biura Rzecznika Praw Pacjenta. 

- Jeśli jesteś ubezpieczony i przebywasz poza miejscem zamieszkania w stanie nagłym możesz skorzystać ze świadczeń zdrowotnych (także teleporad) w innej placówce medycyny rodzinnej, która ma zawartą umowę z NFZ - wyjaśnia Rzecznik Praw Pacjenta. 

RPP podpowiada również, że jeżeli w danym miejscu zamierzamy przebywać dłużej, warto zmienić lekarza POZ. Taka zmiana lekarza rodzinnego jest dwa razy w roku bezpłatna. Natomiast kolejna kosztuje już 80 zł.

Wybór innego lekarza rodzinnego - w miejscu, w którym przebywamy - upraszcza dostęp do pomocy medycznej, bo wówczas z pomocy lekarza będzie można skorzystać - jak przypomina RPP - nie tylko w stanach nagłych. 

- Będziesz wtedy mógł korzystać z pomocy lekarza na miejscu nie tylko w stanach nagłych - dodaje RPP. 

 

Przychodnia POZ. Czy lekarz rodzinny powinien przyjąć pacjenta w dniu zgłoszenia?

To nie jedyny temat dotyczący przychodni podstawowej opieki zdrowotnej, który pojawia się w serii pytań i odpowiedzi Rzecznika Praw Pacjenta.

W innym wątku, RPP odpowiada, czy lekarz rodzinny powinien przyjąć pacjenta w dniu zgłoszenia.

- Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarskiej w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta. To lekarz rodzinny, decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do lekarza. Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji – wskazuje RPP.

I dalej: pracownik rejestracji nie jest osobą, która udziela świadczeń zdrowotnych i nie może podejmować decyzji medycznych. Odpowiada on za sprawy organizacyjne placówki niezbędne do udzielenia pacjentowi świadczeń zdrowotnych.

RPP podpowiada również, że w sytuacji, gdy pracownik rejestracji odmawia zapisania pacjenta na wizytę lekarską, należy w sprawie interweniować.

- Pacjenci w pierwszej kolejności pacjenci powinni zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienia. Najlepiej jeśli zrobią to pisemnie ponieważ wtedy kierownik również powinien udzielić odpowiedzi na piśmie. Dobrze, aby kopia pisma została także przesłana do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta. Jeśli pacjent uzna, że udzielona odpowiedź kierownika placówki jest niewystarczająca, może zwrócić się do właściwego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Pacjent może także skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta – dodaje biuro RPP.









Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum