Rzecznik Praw Pacjenta odpowiada na najczęstsze pytania o dostęp do lekarzy i przychodni POZ

Autor: oprac. JKB • Źródło: gov.pl, Rynek Zdrowia22 grudnia 2021 11:19

Do Rzecznika Praw Pacjenta napływa szereg pytań od pacjentów, którzy mają pytania i wątpliwości dotyczące dostępu do lekarzy rodzinnych czy POZ. Na stronie RPP pojawiła się lista najczęstszych pytań przekazanych za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta i odpowiedzi na nie.

Rzecznik Praw Pacjenta odpowiada na najczęstsze pytania o dostęp do lekarzy i POZ Fot. AdobeStock
  • Rzecznik Praw Pacjenta odpowiada na najczęstsze pytania o dostęp do lekarzy, podstawowej opieki zdrowotnej, czyli POZ oraz lekarzy specjalistów
  • Co prawda zostały zniesione limity do lekarzy specjalistów, ale zdarzają się sytuacje, gdy uzyskanie pomocy jest problematyczne. Sytuację dodatkowo komplikuje pandemia COVID-19 i utrudniony z uwagi na sytuację epidemiczną dostęp do przychodni
  • "Lekarz POZ nie chce mnie przyjąć w gabinecie, bo nie jestem zaszczepiony. Gdzie mam udać się po pomoc lekarską?" - to jedno z licznych pytań zgłoszonych do RPP
  • Kolejne: "Mam utrudniony kontakt z lekarzem rodzinnym. Nie mogę dodzwonić się do przychodni POZ"

Czytaj: Lekarz za łapówki wystawiał fałszywe recepty. Grozi mu do 10 lat więzienia

Od stycznia 2022 dwa nowe leki z refundacją

Rzecznik Praw Pacjenta odpowiada na pytania o dostęp do lekarzy i POZ

Co prawda zostały zniesione limity do lekarzy specjalistów, ale zdarzają się sytuacje, gdy uzyskanie pomocy jest problematyczne. Sytuację dodatkowo komplikuje pandemia COVID-19 i utrudniony z uwagi na sytuację epidemiczną dostęp do przychodni. Na pytania i wątpliwości pacjentów w tej sprawie odpowiedział RPP.

Zestawienie najczęstszych pytań, które budzą największe zainteresowanie wśród pacjentów zostało opublikowane za pośrednictwem strony RPP. Prezentujemy poniżej niektóre z nich.

Przychodnia zamknięta dla niezaszczepionych?

  • Lekarz POZ nie chce mnie przyjąć w gabinecie, bo nie jestem zaszczepiony. Gdzie mam udać się po pomoc lekarską?

Odmowa udzielenia pacjentowi pomocy medycznej z powodu braku zaszczepienia przeciw COVID-19 jest niedopuszczalna. Szczepienie to, o ile ze wszech miar zalecane jako skuteczna metoda walki z epidemią wirusa SARS-CoV-2, nie jest obowiązkowe i placówka medyczna nie może od faktu zaszczepienia warunkować udzielenia świadczeń zdrowotnych pacjentowi. W przypadku odmowy udzielenia pomocy medycznej w takiej sytuacji, najlepiej zadzwonić na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr telefonu 800 190 590. 

  • W przychodni odmówiono mi przyjęcia deklaracji wyboru lekarza POZ. Co mam zrobić?

Poradnia POZ może odmówić przyjęcia deklaracji pacjenta tylko z powodu przekroczenia limitu pacjentów na liście lekarza, czyli 2750 osób. W przypadku nieuzasadnionej odmowy przyjęcia deklaracji, najlepiej poinformować o tym i poprosić o interwencję właściwy Odział Narodowego Funduszu Zdrowia lub skontaktować się z Telefoniczną Informacją Pacjenta pod nr tel. 800 190 590, prefiks:1.

Deklarację wyboru można złożyć w postaci papierowej, elektronicznie (opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym) lub za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta. Papierową, własnoręcznie podpisaną deklarację można też wysłać do przychodni pocztą.

Sprawdź: Sanepid wydał wytyczne w sprawie studniówek 2021/2022. Długa lista ograniczeń

"Nie mogę dodzwonić się do przychodni POZ"

  • Mam utrudniony kontakt z lekarzem rodzinnym. Nie mogę dodzwonić się do przychodni POZ, a jeśli już mi się uda, personel mówi o braku miejsc i konieczności kontaktu nazajutrz. Czy  przychodnie mają prawo odmawiać pacjentom konsultacji lekarskiej?

Przychodnie powinny tak zorganizować pracę, żeby pacjenci mogli bez przeszkód dodzwonić się do rejestracji i umówić na teleporadę lub wizytę osobistą. Jeśli nie uda ci się umówić na konsultację w dniu, w którym wykonano połączenie, przychodnia ma obowiązek zarejestrowania pacjenta na następny dzień lub w innym ustalonym terminie.

Jeśli przychodnia odmawia rejestracji, możesz wystąpić pisemnie o wyznaczenie wizyty np. wysyłając maila na adres podany przez placówkę. Takie sytuacje możesz również zgłaszać na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr 800 190 590 (prefiks nr 2).  

  • Czy lekarz rodzinny może odmówić przyjęcia w przychodni pacjenta, który niedawno zakończył izolację w związku z zakażeniem wirusem SARS-CoV-2.

Nie, nie ma żadnych podstaw do odmowy przyjęcia z powodu tego, że pacjent przebywał na izolacji w związku ze stwierdzonym zakażeniem. Lekarz może uznać, że w takim przypadku wystarczy teleporada, niemniej jeśli stan zdrowia pacjenta uzasadnia udzielenie pomocy w bezpośrednim kontakcie z lekarzem, powinien on zostać zaproszony na wizytę do przychodni. W przypadku odmowy, w takiej sytuacji należy zadzownić na Telefoniczną Informację Pacjenta na numer – 800 190 590 (prefiks 2).

Przychodnia jest zamknięta. Co robić?

  • Co mam zrobić, gdy moja przychodnia lekarza rodzinnego (POZ) jest zamknięta?

O pomoc można się zwrócić do innej placówki medycyny rodzinnej (POZ), która ma podpisaną umowę z NFZ. Nie ma w takim przypadku ograniczeń związanych z miejscem zamieszkania pacjenta. W celu uzyskania pomocy należy skontaktować się telefonicznie z wybraną przychodnią i opisać swoją sytuację.

Przeczytaj: 22 grudnia oddział dziecięcy i ginekologiczno-noworodkowy zawieszają działalność

  • Co mam zrobić, gdy placówka lekarza rodzinnego (POZ) odmówiła mi teleporady?

Przychodnie są zobowiązane do zapewnienia pacjentowi kontaktu z lekarzem w formie teleporady. Wystarczy skontaktować się z rejestracją placówki medycznej, która poinstruuje, w jaki sposób można skorzystać z porady lekarza. Jeśli jednak lekarz uzna, że teleporada może być niewystarczająca i zechce zbadać fizykalnie, najlepiej skorzystać z wizyty osobistej. 

Jak zmienić lekarza i POZ?

  • Nie jestem usatysfakcjonowana tym, jak w czasie epidemii funkcjonuje przychodnia mojego lekarza rodzinnego. Chcę zapisać się do innej placówki, ale nowa przychodnia odmawia przyjęcia mojej deklaracji. Co mogę zrobić?

Pacjent wybiera przychodnię i swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Musi w tym celu złożyć odpowiednią deklarację. Może wybrać dowolną placówkę, gdyż nie ma rejonizacji. Odmowa przyjęcia deklaracji wyboru lekarza POZ może być uzasadniona tylko przekroczeniem przez przychodnię maksymalnej liczby pacjentów. 

Deklarację można złożyć bez osobistej wizyty w przychodni:

  • korzystając z Internetowego Konta Pacjenta: https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta
  • przesyłając skan wypełnionej i podpisanej deklaracji wyboru drogą elektroniczną,
  • wysyłając podpisaną deklarację pocztą.

Niestety nie jest możliwe złożenie deklaracji telefonicznie.

Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania placówki medycznej można zgłosić także do Rzecznika Praw Pacjenta.

Zobacz: Wyroby medyczne, jedna z najbardziej innowacyjnych branż, w niepewności czeka na nową ustawę

Lekarz rodzinny odmawia przepisania leku zleconego przez specjalistę

  • Jestem daleko od placówki mojego lekarza rodzinnego (POZ). Źle się czuję. Co mogę zrobić?

W przypadku ubezpieczenia i przebywania poza miejscem zamieszkania w stanie nagłym można skorzystać ze świadczeń zdrowotnych (także teleporad) w innej placówce medycyny rodzinnej, która ma zawartą umowę z NFZ. NFZ finansuje świadczenia dla osób spoza listy świadczeniobiorców. Jeśli natomiast planowany jest dłuższy pobyt w tym miejscu można zmienić lekarza POZ (zmiana dwa razy w roku jest bezpłatna, kolejna kosztuje 80 zł). Można korzystać z pomocy lekarza na miejscu nie tylko w stanach nagłych.

  • Czy lekarz rodzinny może odmówić przepisania leku przyjmowanego na stałe, a zleconego przez specjalistę?

Jeśli informacja o przyjmowanym leku jest w dokumentacji medycznej lekarza rodzinnego lub mamy zaświadczenie od lekarza specjalisty, że lek jest przyjmowany stale , to nie ma przeszkód, aby lekarz wystawił receptę na taki lek.

  • Przychodnia odmawia mi wizyty osobistej u mojego lekarza rodzinnego i nakłania do skorzystania z teleporady. Czy to zgodne z prawem?

Przychodnia świadcząca usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej może zaproponować pacjentowi teleporadę. Jeśli jednak pacjent nie zgodzi się na taką formę porady przychodnia ma obowiązek przyjęcia go w gabinecie lekarskim. Wyjątkiem jest, gdy porada ma dotyczyć wyłącznie wystawienia recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia, zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne albo wydania zaświadczenia lekarskiego. W takich przypadkach pacjent nie może żądać wizyty osobistej.

Sprawdź także: Pacjenci domagają się spotkania z ministrem zdrowia. Alarmują: brak dialogu to ryzykowanie życiem

Samorządy zawodów medycznych wystosowały wspólny apel o obowiązku szczepień

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum