Rejestracja zdarzeń niepożądanych. RPP podsumował pierwszy kwartał

Autor: oprac. JKB • Źródło: RPP, Rynek Zdrowia22 kwietnia 2022 13:45

Zarejestrowano już 374 zgłoszeń zdarzeń niepożądanych w ochronie zdrowia w pierwszym kwartale 2022 roku. Podsumowania dokonał Rzecznik Praw Pacjenta.

Rejestracja zdarzeń niepożądanych. RPP podsumował pierwszy kwartał
RPP podsumował rejestr zdarzeń niepożądanych. Fot. AdobeStock
  • Przypomnijmy: od stycznia 2022 roku zgodnie z projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta zadaniem RPP jest rejestrowanie zdarzeń niepożądanych
  • Rzecznik zdecydował się na podsumowanie pierwszego kwartału dotyczącego rejestrowanych zdarzeń. Od stycznia odnotowano 374 takie zgłoszenia
  • Jak podaje RPP, zdecydowaną większość zgłoszeń od pacjentów stanowią zdarzenia o charakterze klinicznym, czyli związane bezpośrednio z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych

Rejestrowanie zdarzeń niepożądanych w I kwartale

Od stycznia 2022 roku Rzecznik Praw Pacjenta zajmuje się rejestrowaniem zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów.

- Tylko odpowiednie raportowanie, gromadzenie i analiza danych na ten temat zdarzeń niepożądanych pozwoli na wdrożenie właściwych działań naprawczych. Poprawę bezpieczeństwa pacjenta uznaję za jedno z kluczowych wyzwań. Tylko w pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowaliśmy 374 zgłoszenia – powiedział RPP Bartłomiej Chmielowiec.

Zdarzenia niepożądane.png
Zdarzenia niepożądane.png

Szczegółowe wyjaśnienia ws. zdarzeń:

  • zdecydowaną większość zgłoszeń od pacjentów stanowią przede wszystkim zdarzenia niepożądane o charakterze klinicznym – związane bezpośrednio z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych,
  • dalszą kategorię stanowią zdarzenia „pozostałe” – m.in. upadek czy samowolne oddalenie się pacjenta,
  • najmniej zarejestrowano zdarzeń organizacyjnych – np. dotyczących niedostatecznej obsady kadrowej albo błędami/brakami w dokumentacji.

Podsumowanie RPP o zdarzeniach

Jak podsumowuje Rzecznik, zebranie odpowiedniej ilości danych umożliwi zarówno ich analizę, jak i zdefiniowanie aktualnych problemów. Pomoże to wesprzeć wdrażanie odpowiednich środków naprawczych w podmiotach leczniczych.

Zgłoszenia są też analizowane pod kątem potencjalnych naruszeń praw pacjenta, aby w uzasadnionych przypadkach RPP mógł podjąć odpowiednie działania. Analiza danych tym samym pozwala na identyfikowanie obszarów problemowych i wdrażania działań niwelujących zagrożenie dla pacjentów.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum