Rejestracja zdarzeń niepożądanych. RPP podsumował pierwszy kwartał
Zarejestrowano już 374 zgłoszeń zdarzeń niepożądanych w ochronie zdrowia w pierwszym kwartale 2022 roku. Podsumowania dokonał Rzecznik Praw Pacjenta.

- Przypomnijmy: od stycznia 2022 roku zgodnie z projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta zadaniem RPP jest rejestrowanie zdarzeń niepożądanych
- Rzecznik zdecydował się na podsumowanie pierwszego kwartału dotyczącego rejestrowanych zdarzeń. Od stycznia odnotowano 374 takie zgłoszenia
- Jak podaje RPP, zdecydowaną większość zgłoszeń od pacjentów stanowią zdarzenia o charakterze klinicznym, czyli związane bezpośrednio z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych
Rejestrowanie zdarzeń niepożądanych w I kwartale
Od stycznia 2022 roku Rzecznik Praw Pacjenta zajmuje się rejestrowaniem zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów.
- Tylko odpowiednie raportowanie, gromadzenie i analiza danych na ten temat zdarzeń niepożądanych pozwoli na wdrożenie właściwych działań naprawczych. Poprawę bezpieczeństwa pacjenta uznaję za jedno z kluczowych wyzwań. Tylko w pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowaliśmy 374 zgłoszenia – powiedział RPP Bartłomiej Chmielowiec.
Szczegółowe wyjaśnienia ws. zdarzeń:
- zdecydowaną większość zgłoszeń od pacjentów stanowią przede wszystkim zdarzenia niepożądane o charakterze klinicznym – związane bezpośrednio z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych,
- dalszą kategorię stanowią zdarzenia „pozostałe” – m.in. upadek czy samowolne oddalenie się pacjenta,
- najmniej zarejestrowano zdarzeń organizacyjnych – np. dotyczących niedostatecznej obsady kadrowej albo błędami/brakami w dokumentacji.
Podsumowanie RPP o zdarzeniach
Jak podsumowuje Rzecznik, zebranie odpowiedniej ilości danych umożliwi zarówno ich analizę, jak i zdefiniowanie aktualnych problemów. Pomoże to wesprzeć wdrażanie odpowiednich środków naprawczych w podmiotach leczniczych.
Zgłoszenia są też analizowane pod kątem potencjalnych naruszeń praw pacjenta, aby w uzasadnionych przypadkach RPP mógł podjąć odpowiednie działania. Analiza danych tym samym pozwala na identyfikowanie obszarów problemowych i wdrażania działań niwelujących zagrożenie dla pacjentów.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)