RPP ws. zgonów w szpitalu im. J. Babińskiego w Krakowie RPP Barłomiej Chmielowiec Fot. Archiwum

Po informacjach o dwóch samobójstwach pacjentów Szpitala Klinicznego im. dr. J. Babińskiego w Krakowie Rzecznik Praw Pacjenta wystosował do kierowników szpitali psychiatrycznych apel o podjęcie wzmożonych działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa chorym przebywających na ich oddziałach.

"Zdaję sobie sprawę, że praca w szpitalu psychiatrycznym jest bardzo trudna, wymaga nie tylko szerokiej wiedzy, ale także zaangażowania, cierpliwości i szczególnych predyspozycji osobowościowych. Z uznaniem przyjmuję Państwa działania ukierunkowane na podnoszenie jakości udzielanych świadczeń i poprawę warunków lokalowych, w których pacjenci przebywają. Bardzo serdecznie za nie dziękuję. Jednocześnie chciałbym do Państwa jako osób odpowiedzialnych za działalność podmiotów leczniczych zaapelować o jeszcze bardziej wzmożone działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom oddziałów psychiatrycznych" - czytamy w apelu.

Rzecznik zwraca się z prośbą o przegląd procedur wewnątrzszpitalnych i ocenę stopnia ich realizacji. Apeluje także o sprawdzenie stanu infrastruktury oddziałów i zabezpieczeń mechanicznych uniemożliwiających wyrządzenie sobie krzywdy przez pacjentów oraz o analizę zdarzeń niepożądanych i wdrażanie działań zapobiegawczych obniżających ryzyko ich wystąpienia w przyszłości.

Jak informuje RPP, w momencie otrzymania informacji o popełnieniu samobójstwa przez pacjenta na oddziale psychiatrycznym krakowskiego szpitala, rzecznik praw pacjenta Szpitala Psychiatrycznego wystąpił pisemnie do dyrekcji o wyjaśnienie okoliczności zaistniałego zdarzenia oraz o udzielenie informacji dotyczących zakresu podjętych działań w sprawie, w tym mających na celu ograniczenie występowania analogicznych zdarzeń w przyszłości.

W odpowiedzi, zastępca dyrektora lecznicy przedstawił opis zdarzenia oraz przekazał informacje o podjętych działaniach naprawczych, tj. zabezpieczeniu trzech okien kratą, zmianie zapisów procedury obserwacji pacjenta, upowszechnianiu praktyki umożliwiającej naczelnej pielęgniarce zwiększenie obsady personelu pielęgniarskiego w sytuacjach szczególnych oraz wymagających wzmożonych obserwacji pacjenta lub grupy pacjentów.

Drugie zdarzenie dotyczyło pacjentki oddziału dziennego i miało miejsce poza terenem szpitala. Szpital poczuwając się do odpowiedzialności, podjął działania wyjaśniające. Ponieważ zdarzenie miało miejsce poza terenem podmiotu leczniczego, nie pozostaje ono w  bezpośrednim zainteresowaniu RPP.  Biorąc jednak pod uwagę całościowy kontekst sprawy rzecznik zwrócił się do dyrekcji szpitala o przekazanie protokołu z komisji zdarzeń niepożądanych. 

Więcej: rpp.gov.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.