RPP: system odszkodowawczy zwiększy bezpieczeństwo pacjenta Realizacja postulatu zapewnienia bezpieczeństwa pacjenta następuje także za pośrednictwem komptetencji RPP. Na zdj. Bartłomiej Łukasz Chmielowiec FOT. gov.pl

Priorytetowym obszarem działań Biura Rzecznika Praw Pacjenta będzie m.in. wypracowanie i przedłożenie propozycji założeń legislacyjnych modelu odszkodowawczego, wpisującego się w koncepcję „no-fault".

Epidemia COVID-19 stała się najpoważniejszym od wielu lat zagrożeniem zdrowia publicznego. Dziś o wiele lepiej wiemy, jak ważne jest zapewnienie bezpiecznej opieki w złożonych, trudnych i szybko zmieniających się warunkach - podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta, ogłaszając 2021 rokiem bezpieczeństwa pacjenta.

- Chcemy, aby pacjent nie tylko miał realny dostęp do świadczeń medycznych, ale też czuł się bezpiecznie w czasie całego procesu terapeutycznego – wskazuje Bartłomiej Chmielowiec. Z tych powodów Rzecznik podjął decyzję, aby w roku 2021 skupić się na działaniach, które pozwoliłyby zwiększyć bezpieczeństwo pacjenta w systemie ochrony zdrowia i zaakcentować ten temat w dyskusji publicznej.

Przez pryzmat praw pacjenta, pojęcie bezpieczeństwa pacjenta należy wiązać z procesami, zachodzącymi w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz przestrzeganiem praw pacjenta podczas ich udzielania. Zasadniczy wpływ na ten proces mają zasoby kadrowe podmiotu leczniczego, jego wyposażenie, organizacja pracy oraz sytuacja finansowa i jakość udzielania świadczeń. Pomimo trudności z organizacją świadczeń, związanych ze stanem epidemii, nie powinniśmy zapominać o zapewnieniu należytego do nich dostępu.

W tym kontekście priorytetowym obszarem działań systemowych Biura będzie m.in. wypracowanie i przedłożenie propozycji założeń legislacyjnych modelu odszkodowawczego, wpisującego się w koncepcję „no-fault”. System odszkodowawczy o nią oparty jest tylko jednym z elementów systemu opieki zdrowotnej, skupionym na analizie zgłoszeń zdarzeń niepożądanych. Wraz z odpowiednimi rozwiązaniami, związanymi z jakością stanowi całość rozwiązań wzmacniających bezpieczeństwo pacjenta.

Jak wskazuje Rzecznik Praw Pacjenta, kolejnym krokiem w dobrym kierunku jest też powołanie Funduszu Kompensacyjnego, który zostanie utworzony jeszcze w tym roku: - Fundusz obejmie zarówno szczepienia przeciwko COVID 19, jak i - w następnym etapie - szczepienia powszechne. To zarówno krok w kierunku tworzenia skutecznego systemu no-fault, ale też wzmocnienie bezpieczeństwa pacjenta, co jest dla nas najważniejsze – mówi Bartłomiej Chmielowiec.

Realizacja postulatu zapewnienia bezpieczeństwa pacjenta następuje także m.in. za pośrednictwem takich kompetencji Rzecznika jak prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach indywidualnych oraz postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, w szczególności, w zakresie przestrzegania prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i należytą starannością.

Więcej: www.gov.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.