RPP sprawdza przychodnie POZ, już wykryto nieprawidłowości

Autor: RPP/Rynek Zdrowia • • 01 października 2020 11:56

Są już pierwsze efekty wspólnych działań Rzecznika Praw Pacjenta i NFZ, dotyczących weryfikacji dostępności do świadczeń zdrowotnych w placówkach ochrony zdrowia. Po tygodniu od rozpoczęcia czynności sprawdzających RPP stwierdził nieprawidłowości w części przychodni POZ w woj. mazowieckim.

RPP sprawdza przychodnie POZ, już wykryto nieprawidłowości
Fot. Katarzyna Gubała/PTWP

Bartłomiej Chmielowiec zdecydował o weryfikacji licznych sygnałów, jakie wpływają od pacjentów. Wiele z nich dotyczy problemów związanych z funkcjonowaniem przychodni podstawowej opieki zdrowotnej.

Na razie wykonano czynności sprawdzające wobec 24 przychodni POZ w powiecie grodziskim woj. mazowieckiego. Celem weryfikacji było sprawdzenie, czy na terenie powiatu występują problemy z:

• zarejestrowaniem się do lekarza za pośrednictwem telefonu;
• zarejestrowaniem się do lekarza osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej;
• uzyskaniem wizyty osobistej;
• dostępnością do leków (wizyty recepturowe);
• wizytami domowymi.

"Działania prowadzone przez Rzecznika wykazały, że w 79 proc. sprawdzanych placówek nie można zarejestrować się osobiście do lekarza (brak możliwości wejścia do przychodni), do 12 proc. placówek nie można się dodzwonić, a z 8 proc. kontakt jest utrudniony. W 13 proc. placówek, pomimo kontaktu telefonicznego, nie było możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego, zarówno w dniu zgłoszenia jak i kolejnych dniach" - czytamy w komunikacie RPP.

Tam, gdzie wystąpiły nieprawidłowości, Rzecznik wystąpi o podjęcie działań naprawczych. W przypadku braku ich realizacji zostaną podjęte stosowne kroki, zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum