Przychodnia odesłała chorego z gorączką. RPP: to naruszenie praw pacjenta

Autor: oprac. ML • Źródło: Rynek Zdrowia/RPP.gov.pl23 listopada 2022 20:00

Jak wyjaśnia Rzecznik Praw Pacjenta, przychodnia powinna poinformować matkę o zasadach rejestracji, ocenić stan zdrowia dziecka i umożliwić rejestrację dziecka na wizytę. Przychodnia nie może również odsyłać pacjenta, by skorzystał z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Przychodnia odesłała chorego z gorączką. RPP: to naruszenie praw pacjenta
Przychodnia naruszyła prawo pacjenta. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PTWP
  • Matka gorączkującego dziecka nie mogła dodzwonić się do przychodni rodzinnej
  • Ponieważ temperatura ciała jej syna przekraczała 39 stopni, a stan dziecka wciąż się pogarszał, wybrała się z nim do placówki
  • Personel medyczny odmówił pomocy matce i dziecku, uzasadniając to brakiem wolnych terminów u lekarza rodzinnego
  • Skierował matkę do placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
  • Sprawa trafiła do Rzecznika Praw Pacjenta, który stwierdził naruszenie praw pacjenta

Działanie przychodni było nieprawidłowe

Jak wyjaśnia Rzecznik Praw Pacjenta, przychodnia powinna poinformować matkę o zasadach rejestracji, ocenić stan zdrowia dziecka i umożliwić rejestrację dziecka na wizytę. Przychodnia nie może również odsyłać pacjenta, by skorzystał z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Rzecznik zalecił tej przychodni opracowanie odpowiednich procedur oraz zmian w regulaminie organizacyjnym, które zapobiegną takim sytuacjom w przyszłości. Zalecił także przeszkolenie personelu tak, aby wiedział jak postępować i pomagać pacjentom w podobnych sytuacjach.

- Zgodnie z prawem, placówka podstawowej opieki zdrowotnej, który zawarła umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, ma obowiązek rejestrować pacjentów na wizyty lekarskie w dniu zgłoszenia. Może to być także inny dzień, ale musi być zawsze uzgodniony z pacjentem - zauważa w komunikacie RPP Bartłomiej Chmielowiec.

Kolejność wizyt u lekarza

W przypadku, gdy placówka ma problem z przyjęciem wszystkich oczekujących pacjentów np. z powodu dużej liczby zapisanych osób, powinna określić odpowiedni sposób postępowania, w którym zostanie ustalona kolejność wizyt u lekarza.

Lekarze powinni starannie wykonywać swoje obowiązki. Również punkt rejestracji pacjentów powinien starannie realizować swoje zadania, zapisując pacjentów do lekarza i ustalając godziny przyjęcia każdej osoby.

Jak wyjaśnia rzecznik, przychodnie POZ powinny tak zorganizować swoją pracę, aby pacjenci mogli zarejestrować się do lekarza osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem osoby trzeciej lub np. drogą mejlową czy online. Rejestracja pacjentów powinna odbywać się zawsze na tych samych zasadach i bez żadnych ograniczeń, niezależnie od tego w jaki sposób pacjent zapisuje się do przychodni.

- Placówki POZ są czynne poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00-18:00, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. Jeśli stan zdrowia pacjenta tego wymaga, wizyta u lekarza rodzinnego odbywa się w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy danej przychodni. W innych przypadkach termin ten jest uzgadniany indywidualnie z pacjentem - zauważa RPP Bartłomiej Chmielowiec.

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum