Problem z dostępem do przychodni i lekarza rodzinnego. RPP: w tych godzinach POZ musi działać

Autor: oprac. KM • Źródło: RPP/Rynek Zdrowia30 czerwca 2022 19:18

W jakich godzinach pacjenci mogą skontaktować się z przychodnią lekarza rodzinnego - pytanie w tej sprawie skierowano do Rzecznika Praw Pacjenta. RPP przypomina, że placówki podstawowej opieki zdrowotnej POZ muszą działać w ściśle określonych.

Problem z dostępem do przychodni i lekarza rodzinnego. RPP: w tych godzinach POZ musi działać
  • Jakie są godziny pracy przychodni i w jakich godzinach pacjent może skontaktować się z lekarzem rodzinnym? Pytanie w tej sprawie skierowano do Rzecznika Praw Pacjenta
  • RPP przypomina, że godziny placówek podstawowej opieki zdrowotnej, które mają kontrakt z NFZ są ściśle określone i takie jak przed pandemią
  • Na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej pacjenci mogą zapisać się osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem osoby trzeciej. Jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, można skorzystać też z zapisów drogą elektroniczną
  • Każdy ubezpieczony pacjent ma prawo zapisać się na wizytę w wybranym przez siebie podmiocie leczniczym, dowolnie wybranego dnia w godzinach pracy rejestracji

Problem z dostępem do przychodni i lekarza rodzinnego

W jakich godzinach mogę skontaktować się z przychodnią lekarza rodzinnego?  Pytanie w tej sprawie skierowano do Rzecznika Praw Pacjenta. Odpowiedź nie pozostawia wątpliwości.

- Godzinny pracy placówek medycyny rodzinnej (podstawowej opieki zdrowotnej) są takie same jak przed epidemią - od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8.00 a 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. W tym czasie placówka powinna być dostępna dla pacjentów i zapewnić telefoniczny kontakt z rejestracją, teleporadę lekarską, a także – w razie potrzeby – osobistą wizytę w przychodni - informuje RPP.

Godziny pracy przychodni "na NFZ":

  • od poniedziałku do piątku;
  • w godzinach pomiędzy 8 a 18;
  • z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.

Jak czytamy na stronie RPP,  "w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza rodzinnego powinno być udzielane w dniu zgłoszenia np. w domu pacjenta. Wizyta odbywa się zgodnie z harmonogramem pracy lekarza. W innych przypadkach świadczenia zdrowotne są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem". 

O konieczności przyjęcia w dniu zgłoszenia decyduje lekarz, nie pracownik recepcji.

- Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarskiej w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta. To lekarz rodzinny, decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do lekarza. Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji - podkreśla biuro rzecznika.

Ponadto, jak przypomina RPP, "pracownik rejestracji nie jest osobą, która udziela świadczeń zdrowotnych i nie może podejmować decyzji medycznych. Odpowiada on za sprawy organizacyjne placówki niezbędne do udzielenia pacjentowi świadczeń zdrowotnych".

Godziny przyjęć tylko dla pacjentów "na NFZ"

Pacjenci, którzy chcą odpłatnie skorzystać z teleporady lub osobistej wizyty w przychodni muszą poczekać, aż zakończą się godziny pracy lekarza w ramach umowy z NFZ.

- Lekarz udzielający świadczeń w ramach umowy z NFZ nie może - w godzinach wykazanych w harmonogramie pracy - udzielać świadczeń odpłatnie (komercyjnie) - podaje Rzecznik Praw Pacjenta.

W związku z tym, jak tłumaczy RPP:

- Jeżeli w ramach poradni wykazano pracę lekarza w godzinach 8.00-16.00, to ten czas jest „zarezerwowany” wyłącznie dla pacjentów w ramach umowy z NFZ. Nawet gdyby lekarz nie miał w tym czasie pacjentów, nie ma może przyjąć pacjenta komercyjnie.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum