RCL/Rynek Zdrowia | 06-09-2019 12:53

MZ ws. procedur obsługi zgłoszeń alarmowych przez dyspozytora medycznego

W Dzienniku Ustaw opublikowane zostało rozporządzenie regulujące nowe zasady działania dyspozytorów medycznych.

Fot. PW/PTWP

Chodzi o rozporządzenie ministra zdrowia z 19 sierpnia 2019 r. (data ogłoszenia: 2019-09-05) w sprawie ramowych procedur przyjmowania, obsługi zgłoszeń alarmowych i powiadomień o zdarzeniach oraz dysponowania zespołów ratownictwa medycznego przez dyspozytora medycznego.

W regulacji określono m.in. procedurę przyjęcia zgłoszenia, wysłania zespołu, oraz ile czasu powinno upłynąć od zadysponowania do wyjazdu.

W rozporządzeniu podano m.in. czynności jakie obejmuje obsługa powiadomienia o zdarzeniu przez dyspozytora przyjmującego:
1) odebranie powiadomienia o zdarzeniu z podaniem kodu dyspozytora przyjmującego zdarzenie, zgodnie z kodem dyspozytora medycznego nadanym w SWD PRM;

2) przeprowadzenie w sposób spokojny i zdecydowany krótkiej rozmowy z osobą wzywającą mającej na celu uzyskanie informacji o:
a) dokładnym adresie lub lokalizacji miejsca zdarzenia, w tym dodatkowych informacji umożliwiających szybkie dotarcie zespołu ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia,
b) numerze telefonu osoby wzywającej – jeżeli jest inny niż ten, z którego dzwoni osoba wzywająca, lub w przypadku braku możliwości jego ustalenia przez dyspozytora przyjmującego w inny sposób,
c) głównym powodzie wezwania,
d) stanie osoby, u której podejrzewa się stan nagłego zagrożenia zdrowotnego, na podstawie przeprowadzonego wywiadu medycznego, uwzględniającego algorytm zbierania wywiadu medycznego, o którym mowa w obwieszczeniu wydawanym na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy, zwanego dalej „wywiadem medycznym”,
e) liczbie osób, u których podejrzewa się stan nagłego zagrożenia zdrowotnego,
f) imieniu, nazwisku, wieku i płci osoby, u której podejrzewa się stan nagłego zagrożenia zdrowotnego, jeżeli jest to możliwe,
g) imieniu i nazwisku osoby wzywającej oraz jej stopniu pokrewieństwa w stosunku do osoby, której wezwanie dotyczy, jeżeli jest to możliwe.

W przypadku przerwania trwającego połączenia telefonicznego kierowanego na numer alarmowy 999, dyspozytor przyjmujący podejmuje do trzech prób nawiązania połączenia telefonicznego z osobą wzywającą.

W przypadku braku informacji o adresie lub lokalizacji miejsca zdarzenia oraz braku możliwości nawiązania połączenia telefonicznego dyspozytor przyjmujący traktuje zgłoszenie jako fałszywe.

Więcej: dziennikustaw.gov.pl