Lekarze o problemie konfliktu interesów

Wyniki badania opinii środowiska lekarzy i lekarzy dentystów na temat konfliktu interesów wskazują, że wiedza o problemie konfliktu interesów jest wśród badanych powszechna, ale głównie teoretyczna. Takie deklaracje składało 13 proc. respondentów, 12 proc. lekarzy nigdy nie zetknęło się z tym problemem.

Takie są wyniki badania przeprowadzonego przez Naczelną Izbę Lekarską "Przejrzystość w relacjach środowiska medycznego z przemysłem", którego wyniki zostały przedstawione na konferencji w NIK (Warszawa, 15 maja br.). W ankiecie uczestniczyło 983 lekarzy i lekarzy dentystów. Odbyło się w okresie marzec-kwiecień 2013. Celem badania było poznanie znajomości zagadnienia i opinii co do istnienia konfliktu interesów i jego wpływu na różne rodzaje aktywności zawodowej.

Z badania wynika, że respondenci bardzo różnie rozumieją termin "konflikt interesów". Oceniono to na podstawie stopnia akceptacji podanej w badaniu definicji, zgodnie z którą "konflikt interesów to sytuacja, w której na ocenę i decyzję mogą mieć wpływ oczekiwane lub zrealizowane korzyści lub korzyść osobista może pozostawać w konflikcie z dobrem pacjenta, obiektywnością naukową lub interesem publicznym lub może wywoływać wątpliwości co do bezstronności i obiektywizmu danej osoby".

- Lekarze dość często dostrzegają konflikt interesów w codziennej działalności, natomiast rzadziej w dydaktyce i pracy naukowej. W większości uważają też, iż deklarowanie konfliktu interesów jest potrzebne w różnych aktywnościach zawodowych - komentował wyniki badania Romuald Krajewski, wiceprezes Naczelnej Izby Lekarskiej.

Najwięcej osób wskazało, że do konfliktu interesów może dojść przy podejmowaniu decyzji o zakupach leków i sprzętu oraz w przypadku osób zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach. Jako sposób na zapobieganie stronniczości powodowanej konfliktem interesów najczęściej wskazują samokontrolę polegającą na obiektywności (93 proc. ankietowanych).

Problem konfliktu interesów jest obecnie przedmiotem współpracy NIL i Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych Infarma. Jak deklarują obie strony, w pracach tych będą wykorzystywane rozwiązania opracowane przez europejskie organizacje producentów i pacjentów. Podczas konferencji podano przykład brytyjskich rozwiązań dotyczących zwiększania przejrzystości w relacjach firm farmaceutycznych z lekarzami poprzez publikowanie również aspektów finansowych takiej współpracy.

W Wlk. Brytanii firmy farmaceutyczne muszą udostępniać publicznie informacje finansowe dotyczące sponsorowania pracowników systemu opieki medycznej i administracji w związku z ich udziałem w spotkaniach organizowanych przez strony trzecie. Ten sponsoring obejmuje takie aktywności jak opłaty rejestracyjne, koszty zakwaterowania oraz koszty podróży zagranicznych.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.