Lekarze i pielęgniarki praktykę muszą zgłaszać w kilku instytucjach
Lekarze i pielęgniarki, którzy wykonują działalność regulowaną muszą się wpisać nie tylko do gminnej ewidencji działalności gospodarczej, lecz także do odpowiednich rejestrów w izbach zawodowych. To oznacza konieczność zgłoszenia się do okręgowej izby lekarskiej lub okręgowej izby pielęgniarek i położnych.

Formalności, których mają obowiązek dopełnić osoby wykonujące regulowane zawody medyczne, wynikają bowiem zarówno z przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jak i tych o zawodzie lekarza czy pielęgniarki – przypomina Dziennik Gazeta Prawna.
Pierwsze kroki lekarz lub pielęgniarka powinni skierować do gminnej ewidencji działalności gospodarczej i zarejestrować się w tzw. jednym okienku. Potem trzeba odwiedzić odpowiednią izbę lekarską bądź pielęgniarską, bo dopiero rejestracja w ewidencji działalności gospodarczej umożliwia złożenie wniosku o wpis do odpowiedniego rejestru praktyk lekarskich.
Często się zdarza, że takie osoby mają problemy z wypełnianiem formularzy niezbędnych przy wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Na przykład w zależności od tego, jaki rodzaj działalności wybiorą, wpiszą w formularz EDG miejsce wykonywania działalności albo podadzą miejsce zamieszkania.
Zgłoszenie działalności w gminie jest nieodpłatne. Natomiast odpłatność za zgłoszenie działalności w izbie lekarskiej wyniesie 350 zł. Jeśli lekarz będzie chciał wprowadzić zmiany (np. zgłaszałby drugi gabinet), zapłaci za zmianę 200 zł.
Zarówno działalność lekarską, jak i pielęgniarską można prowadzić w tzw. miejscu wezwania. Wtedy lekarz lub pielęgniarka nie muszą dysponować gabinetem, bo odwiedzają pacjentów w ich domach. Natomiast lekarz prowadzący praktykę w miejscu wezwania musi nie tylko przedstawić prawo do korzystania z pomieszczenia i środków łączności, lecz także posiadać sprawdzony zestaw pierwszej pomocy lekarskiej.
Z przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza wynika, że zanim lekarz czy pielęgniarka zaczną pracować w swoim gabinecie, muszą zgłosić go państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu, który przed rozpoczęciem działalności sprawdzi, czy wszystko jest w porządku.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)