Lekarz na urlopie, a przychodnia odmawia przyjęcia. RPP radzi co robić

Autor: oprac. JPP • Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta21 maja 2022 09:00

Co gdy lekarz rodzinny jest na urlopie? Kto powinien przyjąć pacjenta na wizytę i udzielić mu pomocy? Na te pytania odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta.

Lekarz na urlopie, a przychodnia odmawia przyjęcia. RPP radzi co robić
  • Co gdy lekarz rodzinny jest na urlopie? Kto powinien przyjąć pacjenta na wizytę i udzielić mu pomocy?
  • To jedno z pytań, na które odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta. Stanowisko RPP nie pozostawia wątpliwości, jakie prawa ma w tej sytuacji pacjent
  • - Placówka podstawowej opieki zdrowotnej musi zapewnić zastępstwo za lekarza, który jest nieobecny w pracy - wskazuje RPP.

 

Lekarz na urlopie, a przychodnia odmawia przyjęcia. RPP radzi co robić

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta regularnie publikuje odpowiedzi na najczęściej zgłaszane przez pacjentów pytania. Wśród nich wiele dotyczy funkcjonowania przychodni podstawowej opieki zdrowotnej, czyli POZ.

- Mój lekarz rodzinny przebywa na urlopie; kto w tym czasie powinien zapewnić mi opiekę medyczną - to jedno z pytań, z którym zwrócono się do RPP. 

Odpowiedź rzecznika nie pozostawia wątpliwości, jakie prawa przysługują pacjentowi.

- Placówka podstawowej opieki zdrowotnej musi zapewnić zastępstwo za lekarza, który jest nieobecny w pracy - wskazuje RPP.

Ponadto "w rejestracji powinni Państwo otrzymać informację, w jaki sposób można uzyskać pomoc lekarską"

- Jeśli spotkasz się z odmową udzielenia pomocy w takiej sytuacji, zadzwoń na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr telefonu 800 190 590 - podpowiadają w biurze rzecznika.

W przychodni POZ nikt nie odbiera telefonu. Co zrobić?

To nie jedyne pytanie, jakie o funkcjonowanie przychodni POZ skierowano do biura Rzecznika Praw Pacjenta. Pytania są mniej lub bardziej skomplikowane.

- Mam utrudniony kontakt z lekarzem rodzinnym. Nie mogę dodzwonić się do przychodni POZ, a jeśli już mi się uda, personel mówi o braku miejsc i konieczności kontaktu nazajutrz. Czy  przychodnie mają prawo odmawiać pacjentom konsultacji lekarskiej - to kolejna wątpliwość, na którą odpowiada RPP.

- Przychodnie powinny tak zorganizować pracę, żeby pacjenci mogli bez przeszkód dodzwonić się do rejestracji i umówić na teleporadę lub wizytę osobistą. Jeśli nie uda ci się umówić na konsultację w dniu, w którym dzwonisz, przychodnia ma obowiązek zarejestrowania Cię na następny dzień lub w innym ustalonym z Tobą terminie - czytamy w odpowiedzi.

Ponadto "jeśli przychodnia odmawia rejestracji, można wystąpić pisemnie o wyznaczenie wizyty np. wysyłając maila na adres podany przez placówkę".

 

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum