HCC Online: czy lekarze zaczynają bać się pacjentów? Nie rozmawiamy o błędach Podczas sesji "Bezpieczeństwo wykonywania zawodu lekarza i pielęgniarki". Fot. PTWP/Michał Oleksy

Lekarze zaczynają się bać pacjenta, ryzykownych działań, nowatorskich metod leczenia. Pojawia się niepokojąca postawa "a może czegoś nie robić, to uniknę potencjalnej odpowiedzialności" - poddawał pod rozwagę dr Tadeusz Urban, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach, wypowiadając się podczas V Kongresu Wyzwań Zdrowotnych Online.

Od wielu lat trwają starania, aby do systemu wprowadzać rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo pacjenta, minimalizujące ryzyko zdarzeń niepożądanych.

- Coraz częściej jednak docierają sygnały, że to pracownicy medyczni zaczynają się czuć niebezpiecznie w szpitalu - mówił dr Tadeusz Urban. Dlaczego tak się dzieje? Na tak postawione pytanie próbowali odpowiedzieć goście sesji "Bezpieczeństwo wykonywania zawodu lekarza i pielęgniarki", na której spotkali się 15 czerwca podczas V Kongresu Wyzwań Zdrowotnych Online.

Była otwartość, jest rezerwa
Kluczem do poprawy bezpieczeństwa pacjenta w szpitalach - z czym zgodzili się uczestnicy sesji - jest dobrze działający system monitorowania i zgłaszania przez szpitale zdarzeń niepożądanych. Pozwala uczyć się na błędach innych, by nie popełniać ich w kolejnym szpitalu. - Niestety taki pilotażowy system się załamał, gdy organa ścigania poprosiły szpitale o dostęp do dokumentów analizujących zdarzenia - tłumaczyła Halina Kutaj-Wąsikowska, dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (CMJ).

Zobacz retransmisję sesji.

Jak przypomniała, w Polsce nie ma systemu obowiązkowego raportowania zdarzeń niepożądanych. Znalazło się jednak 25 szpitali, w których w 2018 i 2019 r. prowadzony był wzorowany na najlepszych rozwiązaniach projekt zarządzania bezpieczeństwem opieki nad pacjentem. W ciągu 2 lat szpitale zaraportowały 6 089 zdarzeń niepożądanych, będących doskonałym materiałem dla innych do uczenia się na błędach, po to, aby nie popełnić ich znowu.

- Szpitale, które uczestniczyły w tym projekcie podeszły do niego bardzo sumiennie. Raportowanym zdarzeniom przyglądano się zgodnie z tzw. analizą źródłową i protokołem londyńskim. Są to metody pozwalające na dogłębne poznanie przyczyny zdarzenia. Analizujemy bardzo dokładnie, bardzo szczerze opowiadamy o wszystkim co się wydarzyło - wyjaśniała istotę projektu dyr. Kutaj-Wąsikowska.

Zwróciła uwagę, że w szpitalach pojawiła się "otwartość personelu, gotowość rozmawiania o rzeczach trudnych, pokazania się gdzie są błędy, braki systemowe, organizacyjne". - To wymaga odwagi, zwrócenia komuś uwagi, wskazania niedociągnięć, problemów kadrowych, organizacyjnych, sprzętowych - podkreślała dyr. Kutaj-Wąsikowska.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.