Fiałek o zakazie reklamowania się lekarzy: przepisy są przestarzałe Według Fiałka, próby cenzurowania reklamy lekarza w internecie są ograniczeniem swobód obywatelskich Fot. Archiwum

Stanowisko samorządu lekarskiego nawiązujące do ustawy o działalności leczniczej czy Kodeksu Etyki Lekarskiej jest jednoznaczne - wszelkie reklamowanie się przez lekarzy jest zabronione. To przestarzałe przepisy, nieadekwatne do obecnych czasów - ocenił w facebookowym wpisie lekarz i szef Kujawsko-Pomorskiego OZZL, Bartosz Fiałek.

"Przed kilkoma dniami miałem okazję wypowiedzieć się do artykułu napisanego przez red. portalu Rynek Zdrowia, Jacka Wykowskiego. Mówiliśmy tam wspólnie z lekarzami o naszej obecności w social mediach. Jednak na wstępie pojawił się głos mecenasa i Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, którzy wypowiadali się nt. połączenia lekarza z reklamą" - napisał Fiałek.

Czytaj: Lekarz w social mediach: szansa na olbrzymie zasięgi, ale i ryzyko wpadki

W tekście lekarzom aktywnym w social mediach przypomniał o zakazie reklamy adw. Juliusz Krzyżanowski z Baker McKenzie Polska.

Z kolei Grzegorz Wrona, Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej NRL oceniał, że granica pomiędzy reklamowaniem a informacją o swojej działalności jest bardzo cienka, a art. 63 Kodeksu Etyki Lekarskiej zakazujący reklamy jest „nieostry”. Podkreślał też, że lekarze uczestniczący w dyskusji publicznej muszą pamiętać o lekarskiej tajemnicy, zakazie publicznej dyskredytacji innego lekarza, zakazie reklamy produktów leczniczych oraz wykorzystywania wizerunku własnego - lekarza - w celu reklamowania (lokowania produktu).

I do tych właśnie regulacji odniósł się w swoim wpisie Fiałek.

"Na początku chciałbym przypomnieć, iż polska ochrona zdrowia styka się z tak ogromną liczbą poważnych problemów, że ocena powyższych praktyk nie powinna w ogóle samorządu lekarskiego zajmować" - ocenia Fiałek.

Zaznacza, że każdy pacjent chciałby być leczony przez najlepszego (albo przynajmniej dobrego) lekarza, którego świadomie wybierze. Tymczasem - jak pisze Fiałek - o polskich lekarzach trzeba dowiadywać się pocztą pantoflową. "Samochody elektryczne czy napędzane paliwem wodorowym, samoloty latające w blisko 20-godzinne podróże bez powrotu na ziemię, Elon Musk wysyłający swój samochód na planetę Mars, badanie elektrokardiograficzne (EKG) w zegarku. A u nas poczta pantoflowa" - czytamy.

Według Fiałka, próby cenzurowania reklamy lekarza w internecie są ograniczeniem swobód obywatelskich, a medycyna, przede wszystkim dla dobra chorych, powinna podlegać warunkom rynkowym, w których konkurencja z wykorzystaniem m. in. działań marketingowych, reklamowych, jest na porządku dziennym.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.