Czy lekarz może przyjmować pacjentów komercyjnych w godzinach pracy "na NFZ"?

Autor: oprac. SzB • Źródło: RPP, NFZ, Rynek Zdrowia01 maja 2022 19:00

Czy lekarz rodzinny może przyjmować pacjentów komercyjnych w godzinach pracy w ramach NFZ - z takim pytanie zwrócono się do Rzecznika Praw Pacjenta. Odpowiedź nie pozostawia wątpliwości

Czy lekarz może przyjmować pacjentów komercyjnych w godzinach pracy "na NFZ"?
Czy lekarz POZ może przyjmować pacjentów komercyjnych w godzinach pracy w ramach NFZ? Fot. Shutterstock
  • Rzecznik Praw Pacjenta odpowiedział na pytanie dotyczące przyjmowania pacjentów komercyjnych przez lekarzy rodzinnych w godzinach pracy w ramach NFZ przez lekarza POZ
  • Odpowiedź rzecznika nie pozostawia wątpliwości. Jak zapewnia RPP, lekarz nie może wówczas udzielać świadczeń odpłatnie 
  • - Jeżeli w ramach poradni wykazano pracę lekarza w godzinach 8.00-16.00, to ten czas jest „zarezerwowany” wyłącznie dla pacjentów w ramach umowy z NFZ - podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta

Przyjmowanie pacjentów komercyjnych w godzinach pracy "na NFZ

Czy lekarz rodzinny może przyjmować pacjentów komercyjnych w godzinach pracy w ramach NFZ - z takim pytanie zwrócono się do Rzecznika Praw Pacjenta. Odpowiedź RPP jest jednoznaczna. 

- Lekarz udzielający świadczeń w ramach umowy z NFZ nie może - w godzinach wykazanych w harmonogramie pracy - udzielać świadczeń odpłatnie (komercyjnie) - wyjaśnia Rzecznik Praw Pacjenta. 

RPP przypomina, że harmonogram pracy to wykaz załączony do umowy z NFZ. Jak czytamy w rozporządzeniu ministra zdrowia z 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, jest to wykaz, który zawiera informacje dotyczące: dostępności miejsca udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, personelu udzielającego świadczeń opieki zdrowotnej wraz z czasem jego pracy, a także sprzętu i aparatury medycznej.

Czas w przychodni "zarezerwowany” wyłącznie dla pacjentów w ramach umowy z NFZ

- Jeżeli w ramach poradni wykazano pracę lekarza w godzinach 8.00-16.00, to ten czas jest „zarezerwowany” wyłącznie dla pacjentów w ramach umowy z NFZ. Nawet gdyby lekarz nie miał w tym czasie pacjentów, nie ma może przyjąć pacjenta komercyjnie - dodaje w odpowiedzi Rzecznik Praw Pacjenta.

Ponadto - jak podkreśla - nie jest możliwe udzielenie świadczenia za odpłatnością na sprzęcie, który w danym czasie jest przeznaczony do realizacji umowy z NFZ. 



Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum