gazetaprawna.pl/Rynek Zdrowia | 27-03-2019 16:40

Baner nie może zachęcać do zakupu w aptece. Nazwa apteki również

Eksponowanie na billboardzie informacji o cenach hurtowych apteki jest niedozwoloną reklamą apteki. Celem takiego działania nie jest tylko legalne informowanie o adresie apteki, ale zachęcanie do zakupu produktów leczniczych - stwierdził w wyroku NSA.

Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny stwierdził naruszenie przez spółkę farmaceutyczną zakazu, o którym mowa w art. 94a ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne i nałożył na nią karę pieniężną w wysokości 20 tys. zł.

Spółka poskarżyła się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie - relacjonuje DGP. W skardze podniosła, że jej działanie polegało jedynie na poinformowaniu o nazwie o lokalizacji apteki, poprzez wywieszenie stosownej informacji na banerach, co nie może stanowić niedozwolonej reklamy apteki.

Sąd podzielił jednak stanowisko inspekcji farmaceutycznej, że spółka poprzez posługiwanie się banerem "Apteka X. Hurtowe Ceny", wykraczała poza funkcję informacyjną co ewidentnie stanowiło formę przekazu reklamowego.

Taki wywód WSA spotkał się ze skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Spółka utrzymywała, że jej działania, stanowiły wyłączoną spod zakazu reklamy - informację o lokalizacji i godzinach pracy apteki.

Zdaniem NSA, analiza treści, jak i formy grafiki bilbordów umieszczonych za zlecenie spółki na terenie miasta, jednoznacznie przekonywała o tym, że nad warstwą informacyjną odnoszącą się do lokalizacji apteki dominował element o treści "CENY HURTOWE". To zaś, w kontekście znaczenia pojęcia sprzedaży hurtowej w zestawieniu ze znaczeniem pojęcia sprzedaży detalicznej stanowiło niedozwoloną reklamę działalności apteki (wyrok NSA sygn. II GSK 15/17).

Czytaj: gazetaprwana.pl