Gazeta Wyborcza/Rynek Zdrowia | 03-11-2020 15:08

70 tys. sygnałów do RPP o nieprawidłowościach. Wiele z nich to skargi na teleporadę

Od stycznia pracownicy infolinii Rzecznika Praw Pacjenta odebrali ok. 70 tys. sygnałów o nieprawidłowościach, z czego aż 50 proc. dotyczyło braku dostępu do świadczeń zdrowotnych podstawowej i specjalistycznej opieki. Sami lekarze przyznają, że jakość teleporad jest zróżnicowana.

Szczególnie gwałtownie rośnie liczba skarg dot. POZ Fot. Archiwum

Skargi spływają do zarządów przychodni, ale również do NFZ. Od marca do końca października do pomorskiego oddziału Funduszu trafiło 66 skarg dotyczących funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej w regionie - informuje Gazeta Wyborcza.

Jak mówi Mariusz Szymański, rzecznik Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, 47 spośród nich dotyczyło trudności w uzyskaniu połączenia telefonicznego z rejestracją przychodni, co skutkowało m.in. trudnościami w uzyskaniu recept na leki, zwłaszcza dla osób cierpiących na choroby przewlekłe, czy też problemami z umówieniem terminu teleporady. Pozostałe 19 zgłoszeń dotyczyło ogólnie utrudnionego bezpośredniego dostępu do lekarzy POZ.

Zgłaszający najczęściej powoływali się na konieczny ich zdaniem bezpośredni kontakt z lekarzem choćby przy prowadzeniu ciąży, niemożliwy do zastąpienia przez teleporadę. Skarżono się również na brak możliwości bezpośredniego wejścia do przychodni, a w kilku przypadkach postulowano jak najszybszą zmianę systemu leczenia z telefonicznego na kontakt osobisty z lekarzem.

Jak przekazał Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, od stycznia pracownicy infolinii RPP odebrali prawie 70 tys. sygnałów o nieprawidłowościach, z czego ok. 50 proc. dotyczyło problematyki braku dostępu do świadczeń zdrowotnych w ambulatoryjnej opiece (specjalistycznej i podstawowej).

Z analizy spraw kierowanych za pośrednictwem infolinii wynika, że nastąpił gwałtowny wzrost zgłoszeń dotyczących POZ oraz AOS w stosunku do poprzednich lat. W roku 2019 r. sygnały dot. POZ stanowiły 15 proc. wszystkich połączeń, natomiast w 2020 r. ich liczba wzrosła o 116 proc., co stanowi najwyższą wartość wśród wszystkich rodzajów świadczeń. W przypadku AOS wzrost sygnałów wyniósł 57 proc.

Więcej: trojmiasto.wyborcza.pl