3-latek nie mógł oddychać. Przychodnia odmówiła przyjęcia przez brak terminów

Autor: oprac. MP • Źródło: RPP/Rynek Zdrowia09 marca 2022 21:36

Rzecznik Praw Pacjenta interweniował w bulwersującej sprawie. Przychodnia odmówiła przyjęcia chorego 3-latka z powodu braku wolnych terminów. Chłopiec w ciężkim stanie trafił do szpitala.

3-latek nie mógł oddychać. Przychodnia odmówiła przyjęcia przez brak terminów
3-latek nie mógł oddychać. Przychodnia odmówiła przyjęcia przez brak wolnych terminów Fot. Shutterstock
  • Ojciec z duszącym się 3-letnim chłopcem przyszedł do przychodni POZ. Jednak chłopiec nie został przyjęty
  • Przychodnia tłumaczyła się brakiem wolnych terminów i zaproponowała konsultację następnego dnia. Chłopiec w ciężkim stanie trafił do szpitala
  • Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził naruszenie praw pacjenta
  • - Każda poradnia POZ musi zapewnić każdemu pacjentowi realny dostęp do leczenia - podkreślił w komunikacie RPP

Przychodnia nie przyjęła duszącego się dziecka. Interweniował RPP

Rzecznik Praw Pacjenta przyjrzał się sprawie, kiedy to ojciec z 3-letnim dzieckiem na ręku, tuż po otwarciu przychodni, prosił o przyjęcie na wizytę do lekarza.

- Chłopiec ciężko oddychał, miał problemy ze złapaniem oddechu. Pracownicy odmawiali wizyty powołując się na brak wolnych terminów przyjęć. Była godzina 8:30 rano. Wizytę zaproponowano na kolejny dzień. Tego samego dnia, dziecko znalazło się w ciężkim stanie w szpitalu - opisuje Rzecznik Praw Pacjenta.

RPP podjął czynności wyjaśniające w zakresie naruszenia praw pacjenta do świadczeń. 

- W toku prowadzonego postępowania Rzecznik Praw Pacjenta dodatkowo ustalił, że personel rejestracji nie przeprowadził z ojcem dziecka wywiadu w zakresie prezentowanych objawów, wstępnej oceny stanu zdrowia, nie dokonał tego również lekarz - tłumaczy RPP.

- Taka sytuacja jest niedopuszczalna, trudno jest dziwić się ojcu dziecka, że opuścił przychodnię w stanie wzburzenia bez uzgodnienia terminu wizyty - dodaje.

RPP: poradnia POZ musi zapewnić pacjentowi dostęp do leczenia

Ja wyjaśnia RPP, w tym przypadku doszło do naruszenia praw pacjenta, ponieważ "każda poradnia POZ musi zapewnić - także w sezonie infekcji - każdemu pacjentowi realny dostęp do leczenia".

- Przede wszystkim pacjent musi móc się dodzwonić. Poradnia musi odbierać telefony. Co do zasady, chory z infekcją powinien otrzymać pomoc w dniu zgłoszenia lub w innym ustalonym wspólnie z lekarzem terminie - tłumaczy.

Przychodnia zobowiązana jest do :

  • zapewnienia bieżącej rejestracji pacjentów na podstawie zgłoszenia osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej;
  • zapewnia dostępność do świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu ich udzielania od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8.00 a 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
  • w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia, świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy przychodni.

- W przypadkach innych, niż określone powyżej, świadczenia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem. Ponadto, pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością a osoby wykonujące zawód medyczny powinny kierować się zasadami etyki zawodowej - wyjaśnia Rzecznik.

 

Potrzebna procedura ustalania kolejności dostępu pacjentów do świadczeń zdrowotnych

Tę konkretną przychodnię RPP zobowiązał do "podjęcia działań naprawczych celem wyeliminowania podobnych zdarzeń w przyszłości".

Rzecznik wniósł o:

  • umożliwienie pacjentom przychodni rejestracji do lekarza za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
  • opracowanie procedury ustalania kolejności dostępu pacjentów do świadczeń zdrowotnych,
  • przeszkolenie personelu w zakresie obowiązujących procedur i standardów postępowania przy kwalifikacji pacjentów do świadczeń zdrowotnych,
  • przeproszenie rodziny chłopca za zaistniałą sytuację.

 

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum