×
Subskrybuj newsletter
rynekzdrowia.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole

125 zdarzeń niepożądanych zgłoszono do Rzecznika Praw Pacjenta w styczniu 2022

Autor: JPP • Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta16 lutego 2022 14:34Aktualizacja: 16 lutego 2022 14:37

125 zdarzeń niepożądanych zgłoszono do Rzecznika Praw Pacjenta w styczniu 2022 roku. RPP podsumował pierwszy miesiąc funkcjonowania nowego rozwiązania.

125 zdarzeń niepożądanych zgłoszono do Rzecznika Praw Pacjenta w styczniu 2022
125 zdarzeń niepożądanych zgłoszono do Rzecznika Praw Pacjenta w styczniu 2022 Fot. AdobeStock
  • Zgodnie z projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta zadaniem Rzecznika Praw Pacjenta jest  rejestrowanie zdarzeń niepożądanych
  • Styczeń 2022 roku stanowił pierwszy miesiąc funkcjonowania nowego rozwiązania. W tym czasie pacjenci zgłosili do RPP 125 zdarzeń niepożądanych
  • Najwięcej zgłoszeń dotyczyło zdarzeń klinicznych, m.in. uszkodzenia ciała pacjenta podczas zabiegu, pozostawienia ciała obcego w ciele pacjenta, błędów i nieprawidłowości w diagnostyce i leczeniu czy zakażeń szpitalnych

 

Rzecznik Praw Pacjenta podsumował pierwszy miesiąc funkcjonowania rejestru zdarzeń niepożądanych, który zgodnie z projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta ma prowadzić RPP.

- Styczeń 2022 r. stanowił pierwszy miesiąc funkcjonowania nowego rozwiązania. Tylko w tym okresie zarejestrowano informacje o 125 zdarzeniach niepożądanych. Zdarzenia te będą analizowane zarówno pod względem przyczyn ich wystąpienia, jak i rzeczywistych lub potencjalnych konsekwencji - czytamy w komunikacie RPP.

RPP Zdarzenia niepożądane.jpg
RPP Zdarzenia niepożądane.jpg

Zgłoszenia dotyczyły m.in. zdarzeń związanych bezpośrednio z przebiegiem procesu leczenia (klinicznych) czy z organizacją udzielanych świadczeń.

Zdarzenia „kliniczne” dotyczyły m.in.:

  • uszkodzenia ciała pacjenta podczas zabiegu,
  • pozostawienia ciała obcego w ciele pacjenta,
  • błędów i nieprawidłowości w diagnostyce i leczeniu,
  • zakażeń szpitalnych,
  • nieprawidłowości w toku porodu,
  • nieudzielenia pacjentowi pomocy we właściwym zakresie i/lub we właściwym terminie

Zdarzenia „organizacyjne” dotyczyły m.in.: 

  • poparzeń pacjentów,
  • czy też błędów organizacyjnych, które skutkowały niedostarczeniem odpowiedniej opieki pacjentowi
  • Pozostałe związane były m.in. z próbami samobójczymi pacjentów,
  • napaściami i przemocą czy upadkami pacjentów.

- Zgodnie z przekazywanymi Rzecznikowi informacjami, zgłaszane potencjalne zdarzenia niepożądane skutkowały lub mogły skutkować rozstrojem zdrowia, koniecznością podjęcia ponownego leczenia lub nawet śmiercią pacjenta - informuje biuro RPP.

Zebrane dane mają pozwolić na podjęcie kolejnych działań: analizę i weryfikację zgłoszeń, a w odpowiednich przypadkach – podjęcie właściwych działań w sprawie pacjenta lub działań o charakterze systemowym.

- Wdrożenie kompleksowego systemu rejestrowania i ewaluacji zdarzeń niepożądanych jest niezwykle istotne dla poprawy standardów bezpieczeństwa pacjenta. Tylko odpowiednie raportowanie, gromadzenie i analiza danych o zdarzeniach niepożądanych pozwoli na wdrożenie właściwych działań naprawczych. W tym zakresie, pacjenci, jako odbiorcy świadczeń zdrowotnych stanowią niezwykle cenne źródło informacji - wskazuje RPP.

 

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

    Najnowsze