125 zdarzeń niepożądanych zgłoszono do Rzecznika Praw Pacjenta w styczniu 2022
125 zdarzeń niepożądanych zgłoszono do Rzecznika Praw Pacjenta w styczniu 2022 roku. RPP podsumował pierwszy miesiąc funkcjonowania nowego rozwiązania.

- Zgodnie z projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta zadaniem Rzecznika Praw Pacjenta jest rejestrowanie zdarzeń niepożądanych
- Styczeń 2022 roku stanowił pierwszy miesiąc funkcjonowania nowego rozwiązania. W tym czasie pacjenci zgłosili do RPP 125 zdarzeń niepożądanych
- Najwięcej zgłoszeń dotyczyło zdarzeń klinicznych, m.in. uszkodzenia ciała pacjenta podczas zabiegu, pozostawienia ciała obcego w ciele pacjenta, błędów i nieprawidłowości w diagnostyce i leczeniu czy zakażeń szpitalnych
Rzecznik Praw Pacjenta podsumował pierwszy miesiąc funkcjonowania rejestru zdarzeń niepożądanych, który zgodnie z projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta ma prowadzić RPP.
- Styczeń 2022 r. stanowił pierwszy miesiąc funkcjonowania nowego rozwiązania. Tylko w tym okresie zarejestrowano informacje o 125 zdarzeniach niepożądanych. Zdarzenia te będą analizowane zarówno pod względem przyczyn ich wystąpienia, jak i rzeczywistych lub potencjalnych konsekwencji - czytamy w komunikacie RPP.
Zgłoszenia dotyczyły m.in. zdarzeń związanych bezpośrednio z przebiegiem procesu leczenia (klinicznych) czy z organizacją udzielanych świadczeń.
Zdarzenia „kliniczne” dotyczyły m.in.:
- uszkodzenia ciała pacjenta podczas zabiegu,
- pozostawienia ciała obcego w ciele pacjenta,
- błędów i nieprawidłowości w diagnostyce i leczeniu,
- zakażeń szpitalnych,
- nieprawidłowości w toku porodu,
- nieudzielenia pacjentowi pomocy we właściwym zakresie i/lub we właściwym terminie
Zdarzenia „organizacyjne” dotyczyły m.in.:
- poparzeń pacjentów,
- czy też błędów organizacyjnych, które skutkowały niedostarczeniem odpowiedniej opieki pacjentowi
- Pozostałe związane były m.in. z próbami samobójczymi pacjentów,
- napaściami i przemocą czy upadkami pacjentów.
- Zgodnie z przekazywanymi Rzecznikowi informacjami, zgłaszane potencjalne zdarzenia niepożądane skutkowały lub mogły skutkować rozstrojem zdrowia, koniecznością podjęcia ponownego leczenia lub nawet śmiercią pacjenta - informuje biuro RPP.
Zebrane dane mają pozwolić na podjęcie kolejnych działań: analizę i weryfikację zgłoszeń, a w odpowiednich przypadkach – podjęcie właściwych działań w sprawie pacjenta lub działań o charakterze systemowym.
- Wdrożenie kompleksowego systemu rejestrowania i ewaluacji zdarzeń niepożądanych jest niezwykle istotne dla poprawy standardów bezpieczeństwa pacjenta. Tylko odpowiednie raportowanie, gromadzenie i analiza danych o zdarzeniach niepożądanych pozwoli na wdrożenie właściwych działań naprawczych. W tym zakresie, pacjenci, jako odbiorcy świadczeń zdrowotnych stanowią niezwykle cenne źródło informacji - wskazuje RPP.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)