Świadczeniodawcy pytają, czy mogą przez telefon podać 4-cyfrowy kod dostępu do e -recepty

Autor: Rzeczpospolita/Rynek Zdrowia • • 11 lutego 2020 13:32

Placówki medyczne pytają Urząd Ochrony Danych Osobowych, czy mogą udostępniać pacjentom przez telefon 4-cyfrowy kod dostępu do e-recepty. Okazuje się bowiem, że pacjenci proszą telefonicznie o podanie takiego kodu, gdyż, jak wyjaśniają, zgubili go po wyjściu od lekarza.

Fot. PTWP (zdjęcie ilustracyjne)

Rzeczpospolita przypomina, że na podstawie obowiązujących przepisów 4-cyfrowy kod dostępu do e-recepty pacjent otrzymuje - poza wydrukiem, również na jego żądanie albo w innej uzgodnionej postaci w określonych sytuacjach, tj. kiedy świadczenie zdrowotne jest udzielane w miejscu wezwania lub badania za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub środków łączności (telemedycyna).

W każdym innym przypadku pacjent może zgłosić się do miejsca, w którym była wystawiana recepta z prośbą o ponowny wydruk.

Jak wynika więc z obowiązujących przepisów, nie wskazują one, aby placówka medyczna dysponowała prawem do ustnego informowania pacjenta o 4-cyfrowym kodzie podczas rozmowy telefonicznej. Nie oznacza to jednak, że w wyjątkowych sytuacjach, po zweryfikowaniu tożsamości osoby dzwoniącej, osoba wystawiająca receptę mogłaby przekazać pacjentowi 4-cyfrowy kod dostępu. Istotne w takich przypadkach jest prawidłowe uwierzytelnienie osoby-pacjenta, z którym prowadzona jest rozmowa telefoniczna (np. poprzez numer PESEL pacjenta).

Jednak, zdaniem ekspertów, udostępnianie tych informacji w ww. formie nie powinno stać się powszechną praktyką, pozwalającą na każdorazowe udostępnianie danych osobowych pacjentów przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych. Jeśli zachodzi wątpliwość co do tożsamości osoby dzwoniącej, powinno się odmówić udzielenia informacji.

Więcej: www.rp.pl

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum