Dziennik Rzeczpospolita/Rynek Zdrowia | 14-10-2019 10:45

Będą zmiany w reklamie wyrobów medycznych

Zgodnie z projektem ustawy o wyrobach medycznych skierowanym do konsultacji publicznych, który został opublikowany przez Rządowe Centrum Legislacji w piątek (11 października), do prezentowania zalet wyrobu medycznego nie będzie można wykorzystywać wizerunku osób sugerującego, że to np. lekarz.

W projekcie m.in. zrezygnowano z przepisów przewidujących odpowiedzialność karną za złamanie prawa na rzecz bardzo szerokiego katalogu kar pieniężnych. Fot. Archiwum

Projekt ustawy o wyrobach medycznych, to pierwsza próba uregulowania rynku produktów, do których należą zarówno wózki inwalidzkie, tomografy komputerowe, jak i lizaki ''na gardło". Jak tłumaczy prof. Marcin Czech, były wiceminister zdrowia odpowiedzialny za politykę lekową, ustawa to pierwsza próba uporządkowania rynku wyrobów medycznych i zagwarantowania ich jakości - informuje Rzeczpospolita.

Nadzór nad kategoryzacją i monitorowaniem wyrobów medycznych ustawa powierza Urzędowi Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL). Eliminuje też m.in. przypadki stosowania ich niezgodnie z przeznaczeniem czy instrukcją użycia (np. znane z przeszłości przypadki sterylizowania i ponownego użycia cewników jednorazowego użytku). Dostosowuje też polskie regulacje do przepisów prawa unijnego (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE).

W projekcie m.in. zrezygnowano z przepisów przewidujących odpowiedzialność karną za złamanie prawa na rzecz bardzo szerokiego katalogu kar pieniężnych. Niemalże każde naruszenie przepisów obu rozporządzeń unijnych oraz przepisów projektowanej ustawy może skutkować nałożeniem kary nawet do 5 mln zł.

Więcej: rp.pl