×
Subskrybuj newsletter
rynekzdrowia.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole

Osoby z ADHD, autyzmem, dysleksją mogą być wartością dla firm

Autorzy: PAP; oprac. ML • Źródło: PAPOpublikowano: 19 września 2023 20:30Zaktualizowano: 19 września 2023 20:54

Osoby neuroróżnorodne: z ADHD, autyzmem, dysleksją - przy uwzględnieniu ich potrzeb - mogą być wartością dla firm i całej gospodarki - podkreślił we wtorek minister rozwoju Waldemar Buda inaugurując kampanię pod patronatem swojego resortu "Jestem neuroróżnorodn_”.

Osoby z ADHD, autyzmem, dysleksją mogą być wartością dla firm
Minister Waldemar Buda. Fot. PAP/Paweł Supernak
  • "Jestem neuroróżnorodn_" to ogólnopolska kampania społeczna skierowana do pracodawców
  • Jak podaje jej inicjator i organizator, Fundacja JiM, celem jest promocja potencjału osób neuroróżnorodnych w społeczeństwie 
  • To również zachęcenie przedsiębiorców do dostrzeżenia i rozwijania potencjału wszystkich pracowników

To może dotyczyć aż 20 procent Polaków

Podczas konferencji prasowej minister rozwoju podkreślił, że neuroróżnorodność może dotyczyć nawet 20 proc. osób.

- Jestem przekonany, że każdy z nas na co dzień spotyka osoby neuroatypowe, neuroróżnorodne, bo tak pokazują statystyki, ale mało kto jest świadomy, że to jest tego typu osoba. Przy pewnej wrażliwości i uwzględnieniu ich potrzeb te osoby mogą być wartością dla firmy, a nie problemem - zaznaczył szef MRiT.

Dodał, że osoby neuroatypowe są bardzo zaangażowane w pracę, często mają ponadprzeciętne umiejętności matematyczne i zdolności analityczne.

- Trzeba ten potencjał wykorzystać. To może być ogromna zaleta dla tej osoby, dla pracodawcy i w ogóle dla gospodarki. Bo mamy dane, które pokazują, że aktywizacja zawodowa tylko osób z autyzmu doprowadziłaby do zysków dla gospodarki na poziomie 12 mld zł i pozwoliłaby rozwijać gospodarkę na poziomie ok. 1,2 proc. PKB szybciej - powiedział Buda.

Jak podała Fundacja JiM, spektrum neuroróżnorodności to m.in. ADHD (ok. 10 proc. osób), dysleksja (ok. 10 proc. osób), dyspraksja (ok. 2 proc.), spektrum autyzmu (ok. 1-2 proc.) i Zespół Tourette'a (ok. 1 proc.).

Wskazano, że kampania ma przybliżyć pojęcie neuroróżnorodności, wskazywać korzyści z zatrudniania osób w spektrum neuroróżnorodności i edukować, jak dopasować warunki pracy i politykę personalną, by były neuroinkluzywne i przyjazne dla wszystkich pracowników.

MRiT objęło kampanię patronatem honorowym.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

    Najnowsze