Związek pracodawców: według MZ sprzedawca może odmówić obsługi klienta bez maseczki Pracownik sklepu może odmówić obsłużenia klienta, który został poinformowany o obowiązku prawnym zakrywania ust i nosa, a nie stosuje się do tego zalecenia. Fot. Shutterstock

Pracownik sklepu może odmówić obsłużenia klienta, który został poinformowany o obowiązku prawnym zakrywania ust i nosa, a nie stosuje się do tego zalecenia - wynika z odpowiedzi resortu zdrowia na pytania Związku Przedsiębiorców Pracodawców w tej sprawie.

ZPP poprosiło resort zdrowia o wykładnię jednego z paragrafów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, nakładającego obowiązek zakrywania ust i nosa w określonych przestrzeniach zamkniętych.

Chodziło o to, czy pracownik sklepu ma prawo egzekwować obowiązek zakrywania ust i nosa przez klientów, w jaki sposób może weryfikować istnienie wyjątku uzasadniającego niezakrywanie ust i nosa, czy może odmówić wstępu na teren lokalu osobom, które nie respektują nakazu zakrywania ust i nosa oraz czy ma prawo odmówić sprzedaży towaru osobom, które nie respektują nakazu zakrywania ust i nosa.

Wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński w liście do Związku wyjaśnił, że "w oparciu m.in. o przepis art. 140 Kodeksu cywilnego ochrona obiektu wykonuje w pewnym zakresie ''powierzone jej uprawnienia właściciela'' na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych".

"W takich ramach może informować osoby o obowiązku prawnym zakrywania ust i nosa i o tym, że taki obowiązek istnieje na terenie obiektu oraz, że w razie niezastosowania się do niego powiadomi Policję" - napisał.

W ocenie wiceministra zdrowia, "publiczne poinformowanie kupującego o warunku zakrywania ust i nosa jako warunku sprzedaży, powinno wyłączyć możliwość zastosowania art. 135 Kodeksu Wykroczeń". Artykuł ten stanowi, że sprzedawca w handlu detalicznym lub przedsiębiorstwie gastronomicznym, który ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.

Janusz Cieszyński nie odniósł się w liście do ZPP do pytania o kwestię obsługi osób, które są zwolnione z obowiązku noszenia maseczek. Chodzi o osoby, które nie mogą zakrywać ust lub nosa z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim, lub osoby mającej trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.