PAP/Rynek Zdrowia | 11-08-2020 14:15

Związek pracodawców: według MZ sprzedawca może odmówić obsługi klienta bez maseczki

Pracownik sklepu może odmówić obsłużenia klienta, który został poinformowany o obowiązku prawnym zakrywania ust i nosa, a nie stosuje się do tego zalecenia - wynika z odpowiedzi resortu zdrowia na pytania Związku Przedsiębiorców Pracodawców w tej sprawie.

Pracownik sklepu może odmówić obsłużenia klienta, który został poinformowany o obowiązku prawnym zakrywania ust i nosa, a nie stosuje się do tego zalecenia. Fot. Shutterstock

ZPP poprosiło resort zdrowia o wykładnię jednego z paragrafów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, nakładającego obowiązek zakrywania ust i nosa w określonych przestrzeniach zamkniętych.

Chodziło o to, czy pracownik sklepu ma prawo egzekwować obowiązek zakrywania ust i nosa przez klientów, w jaki sposób może weryfikować istnienie wyjątku uzasadniającego niezakrywanie ust i nosa, czy może odmówić wstępu na teren lokalu osobom, które nie respektują nakazu zakrywania ust i nosa oraz czy ma prawo odmówić sprzedaży towaru osobom, które nie respektują nakazu zakrywania ust i nosa.

Wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński w liście do Związku wyjaśnił, że "w oparciu m.in. o przepis art. 140 Kodeksu cywilnego ochrona obiektu wykonuje w pewnym zakresie ''powierzone jej uprawnienia właściciela'' na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych".

"W takich ramach może informować osoby o obowiązku prawnym zakrywania ust i nosa i o tym, że taki obowiązek istnieje na terenie obiektu oraz, że w razie niezastosowania się do niego powiadomi Policję" - napisał.

W ocenie wiceministra zdrowia, "publiczne poinformowanie kupującego o warunku zakrywania ust i nosa jako warunku sprzedaży, powinno wyłączyć możliwość zastosowania art. 135 Kodeksu Wykroczeń". Artykuł ten stanowi, że sprzedawca w handlu detalicznym lub przedsiębiorstwie gastronomicznym, który ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.

Janusz Cieszyński nie odniósł się w liście do ZPP do pytania o kwestię obsługi osób, które są zwolnione z obowiązku noszenia maseczek. Chodzi o osoby, które nie mogą zakrywać ust lub nosa z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim, lub osoby mającej trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa.