×
Subskrybuj newsletter
rynekzdrowia.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole

Zakaz sprzedaży energetyków nieletnim. Przepisy już w Sejmie. Zakładają nawet pół miliona zł kary

Autor: Luiza Jakubiak • Źródło: Rynek Zdrowia24 maja 2023 10:36

Sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się projektem przepisów, które wprowadzają ograniczenia w reklamie, promocji i sprzedaży napojów energetycznych zawierających kofeinę lub taurynę.

Zakaz sprzedaży energetyków nieletnim. Przepisy już w Sejmie. Zakładają nawet pół miliona zł kary
Zakaz sprzedaży napojów energetycznych nieletnim. Projekt trafił do Sejmu Fot. PAP/Paweł Supernak
  • Posłowie zajmą się projektem nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym, który dotyczy wprowadzenia całkowitego zakazu sprzedaży napojów z dodatkiem tauryny i kofeiny osobom poniżej 18 roku życia
  • Projekt wprowadza też ograniczenia w reklamie i promocji takich napojów
  • Za złamanie zakazu reklamy lub promocji grozi kara grzywny w wysokości od 10 tys. zł do 500 tys. zł albo kara ograniczenia wolności. Albo obu tym karom łącznie
  • Nowe przepisy miałyby obowiązywać od nowego roku 2024

Zakaz sprzedaży nieletnim, ograniczenia reklamy i promocji

Do Sejmu wpłynął poselski projekt nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym, który dotyczy wprowadzenia całkowitego zakazu sprzedaży napojów z dodatkiem tauryny i kofeiny osobom poniżej 18 roku życia, zakazu sprzedaży takich napojów na terenie szkół i innych jednostek oświatowych oraz ograniczenia reklamy tych napojów.

23 maja został skierowany do pierwszego czytania w sejmowej Komisji Zdrowia.

Zmiana przepisów wprowadza zasady ustalania i pobierania opłaty od napojów z dodatkiem substancji o właściwościach słodzących, o których mowa w art. 12a ust. 1 pkt 1, oraz kofeiny lub tauryny w produkcie gotowym do spożycia.

W tym drugim przypadku zapowiadane ograniczenia dotyczą produktów, w których składzie znajduje się kofeina w proporcji przewyższającej 150 mg/l lub tauryna, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Projekt określa też zasady reklamy, promocji i sprzedaży napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny w produkcie gotowym do spożycia.

Zgodnie z przepisami reklama i promocja napojów nie będzie mogła być prowadzona:

  • w telewizji, radiu, kinie i teatrze miedzy godziną 6.00 a 20.00, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy
  • w prasie młodzieżowej i dziecięcej
  • na okładkach dzienników i czasopism
  • na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy
  • na plakatach, w tym plakatach wielkoformatowych
  • w ośrodkach usług informatycznych
  • z udziałem dzieci lub młodzieży.

Zabrania się reklamy:

  • kierowanej do młodzieży lub dzieci
  • przedstawiającej młodzież lub dzieci
  • łączącej spożywanie napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny z energią i witalnością
  • zawierająca stwierdzenia, że takie napoje mają właściwości lecznicze, są środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych
  • zachęcające do ich nadmiernego spożywania
  • zawierające informację, że przywracają naturalny poziom płynów w organizmie
  • wywołujące skojarzenia z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, sukcesem zawodowym lub życiowym, z zajęciami sportowymi
  • tworzącej wrażenie, że wspomniane napoje mogą być stosowane razem z napojami alkoholowymi.

Przez reklamę napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny rozumie się publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych tych napojów lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących te napoje, jeśli nie różnią się od nazw i symboli graficznych samych produktów.

Reklamą nie będzie informacja używana do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem tymi napojami.

Przez promocję tych napojów rozumie się ich publiczną degustację, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami, organizowanie ich premiowanej sprzedaży, a także inne formy publicznego zachęcania do ich nabywania.

Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2024

Projekt wprowadza również zakaz sprzedaży tych napojów:

  • osobom poniżej 18 roku życia
  • na terenie szkół oraz innych jednostek systemu oświaty
  • w automatach

Sprzedawca może zażądać okazania dowodu potwierdzającego wiek nabywcy.

Za złamanie zakazu reklamy lub promocji grozi kara grzywny w wysokości od 10 tys. zł do 500 tys. zł albo kara ograniczenia wolności. Albo obu tym karom łącznie.

Za nielegalną sprzedaż napoju grożą podobne kary, z tym, że w tym przypadku nie określono wysokości grzywny.

Zgodnie z intencją ustawodawcy, przepisy miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2024 roku.

W uzasadnieniu podano, że zmiany są efektem negatywnych opinii ekspertów na temat wpływu napojów energetyzujących na zdrowie dzieci i młodzieży. Chodzi o pojawiające się powikłania sercowo-naczyniowe.

DO POBRANIA

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
    PARTNERZY SERWISU
    partner serwisu
    partner serwisu
    partner serwisu
    partner serwisu

    Najnowsze