Zakaz sprzedaży energetyków nieletnim. Przepisy już w Sejmie. Zakładają nawet pół miliona zł kary
Sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się projektem przepisów, które wprowadzają ograniczenia w reklamie, promocji i sprzedaży napojów energetycznych zawierających kofeinę lub taurynę.

- Posłowie zajmą się projektem nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym, który dotyczy wprowadzenia całkowitego zakazu sprzedaży napojów z dodatkiem tauryny i kofeiny osobom poniżej 18 roku życia
- Projekt wprowadza też ograniczenia w reklamie i promocji takich napojów
- Za złamanie zakazu reklamy lub promocji grozi kara grzywny w wysokości od 10 tys. zł do 500 tys. zł albo kara ograniczenia wolności. Albo obu tym karom łącznie
- Nowe przepisy miałyby obowiązywać od nowego roku 2024
NFZ wprowadza ważne zmiany w AOS od 1 czerwca
Zakaz sprzedaży nieletnim, ograniczenia reklamy i promocji
Do Sejmu wpłynął poselski projekt nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym, który dotyczy wprowadzenia całkowitego zakazu sprzedaży napojów z dodatkiem tauryny i kofeiny osobom poniżej 18 roku życia, zakazu sprzedaży takich napojów na terenie szkół i innych jednostek oświatowych oraz ograniczenia reklamy tych napojów.
23 maja został skierowany do pierwszego czytania w sejmowej Komisji Zdrowia.
Zmiana przepisów wprowadza zasady ustalania i pobierania opłaty od napojów z dodatkiem substancji o właściwościach słodzących, o których mowa w art. 12a ust. 1 pkt 1, oraz kofeiny lub tauryny w produkcie gotowym do spożycia.
W tym drugim przypadku zapowiadane ograniczenia dotyczą produktów, w których składzie znajduje się kofeina w proporcji przewyższającej 150 mg/l lub tauryna, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Projekt określa też zasady reklamy, promocji i sprzedaży napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny w produkcie gotowym do spożycia.
Zgodnie z przepisami reklama i promocja napojów nie będzie mogła być prowadzona:
- w telewizji, radiu, kinie i teatrze miedzy godziną 6.00 a 20.00, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy
- w prasie młodzieżowej i dziecięcej
- na okładkach dzienników i czasopism
- na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy
- na plakatach, w tym plakatach wielkoformatowych
- w ośrodkach usług informatycznych
- z udziałem dzieci lub młodzieży.
Zabrania się reklamy:
- kierowanej do młodzieży lub dzieci
- przedstawiającej młodzież lub dzieci
- łączącej spożywanie napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny z energią i witalnością
- zawierająca stwierdzenia, że takie napoje mają właściwości lecznicze, są środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych
- zachęcające do ich nadmiernego spożywania
- zawierające informację, że przywracają naturalny poziom płynów w organizmie
- wywołujące skojarzenia z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, sukcesem zawodowym lub życiowym, z zajęciami sportowymi
- tworzącej wrażenie, że wspomniane napoje mogą być stosowane razem z napojami alkoholowymi.
Przez reklamę napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny rozumie się publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych tych napojów lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących te napoje, jeśli nie różnią się od nazw i symboli graficznych samych produktów.
Reklamą nie będzie informacja używana do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem tymi napojami.
Przez promocję tych napojów rozumie się ich publiczną degustację, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami, organizowanie ich premiowanej sprzedaży, a także inne formy publicznego zachęcania do ich nabywania.
Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2024
Projekt wprowadza również zakaz sprzedaży tych napojów:
- osobom poniżej 18 roku życia
- na terenie szkół oraz innych jednostek systemu oświaty
- w automatach
Sprzedawca może zażądać okazania dowodu potwierdzającego wiek nabywcy.
Za złamanie zakazu reklamy lub promocji grozi kara grzywny w wysokości od 10 tys. zł do 500 tys. zł albo kara ograniczenia wolności. Albo obu tym karom łącznie.
Za nielegalną sprzedaż napoju grożą podobne kary, z tym, że w tym przypadku nie określono wysokości grzywny.
Zgodnie z intencją ustawodawcy, przepisy miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2024 roku.
W uzasadnieniu podano, że zmiany są efektem negatywnych opinii ekspertów na temat wpływu napojów energetyzujących na zdrowie dzieci i młodzieży. Chodzi o pojawiające się powikłania sercowo-naczyniowe.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
DO POBRANIA
- 3258.pdf Prezentacja PDF • 1,12 MB
ZOBACZ KOMENTARZE (2)